دربارهء صادق بودن با خداوند

از علی علیه السلام اینطور در نهج البلاغه نقل شده که؛در جنگها اصحاب پیامبر با کفار به مانند دو شتر نر به هم می پیچیدندوگاهی  اصحاب پیامبر شهید می شدندوگاهی از کفار کشته میشدند تا جایی که چون صدق نیت ما به شهود حق رسید نصرت را یاری ما فرمود...

ودر جایی به یک پیروی متعصب خود می گوید که دلیل این سختی کشیدنش همانا تاءمین رفاه آنهاست در استفاده ازنعمات ورحمت الهی  وازاو می خواهد خودش را با او مقایسه نکند.

اما سوءال اینجاست که مگر مثل علی همزمان وبعد از پیامبر چند تا وجود دارند ودراینصورت کل امت اسلامی  با صبوری کمتر دچار مشکل میشوند بلکه به هلاکت می افتند.

در مورد اخبار روز

در اخبار امروز آنچه که سر تیتر خبرها است جنگ میان حماس واسرائیل یا فلسطین اشغالی می باشد به هر روی جنگ میان این دو گروه  ازنوع بشر در ضدیت با آرمان نوع بشر که همان حفظ وحراست از خود ودیگران است می باشد،یکی از  اشتباهات این دو گروه همان قتل وعام یکدیگر است جدای اینکه یا یهودی ویا فلسطینی باشند خونی که بر زمین می ریزد خون یک انسان است ولا غیر.وصد البته من در مقام قضاوت نیستم که بگویم حق با کدام گروه است ویا کدام گروه بر حق ویا بر باطل هستند والله اعلم.

در مورد یک سخن دیگر از علی علیه السلام

از ایشان مروی است که فرموده اند؛بد ترین برادران من کسی است که مرا به تکلف وادار کند.دلیل این امر پر واضح است که به تکلف انداختن خود ویا دیگران سببش حس گناهی است که به خود ویا دیگران انتقال می دهیم چه به واسطهء چیزی مثل ثروت ویا رفتاری که بی دلیل اهانت آمیز باشد.

در مورد مصدق

جای سوءال برای خیلی ها هست که چرا مصدق وقتی گرفتار حکومت نظامی از طرف سلطنت طلب ها شد  هوا خواهانش را به تجمع و تظا هرات فرا نخواند ودر نتیجه به خانه نشینی تبعید شد،دلیل آن با مطالعهء تاریخ می تواند این باشد،که بزرگترین دستاورد دولت مصدق ملی کردن تولید نفت بود وهم پیمانهای غربی او به اوگوشزد کرده بودند که در صورت فرا خوان مردم به خیابان،ارائهء خدمات مهندسی برای اکتشاف نفت در ایران را از دولت او قطع می کنند واین یعنی از دست دادن تنها دست آوردی که او برای ایران به آن افتخار می کرد.

پیام حاصل از دو گفتار

از علی علیه السلام در نهج البلاغه منقول است که؛چه جای کبر برای نوع بشر که در اول  خلقتش نطفه ای پست بوده و پس از مردنش مرداری گندیده است .ودر کتب مربوط به موفقیت  کلید طلائی موفقیت را شناخت خود وخود بودن توصیه کرده اند و اگر هردوی این دو گفتار را کنار هم بگذاریم یک پیام دارد وآن اینست ؛در زندگی به هر موفقیتی که رسیدی متکبر نباش.