توضیحی بر یک روایت

دریکی از کتب  دکتر علی شریعتی از یکی از چهارده معصوم نقل کرده که الدنیا دار الموءمن یعنی دنیا زندان موءمن است

در علم فیزیک گفته می شود در کهکشان ما که راه شیری نام دارد 100 میلیارد ستاره وجود داره وتازه مانند کهکشان ما100 میلیارد کهکشان دیگر وجود دارد که برخی حتی به مراتب بزرگتر از کهکشان ما هستند،خوب برای این بشر که روی کرهء خاکی ما زندگی میکند ودر فضا راه به جایی نمی برد آیا می توان توصیفی زیبا تر از این به کار برد که الدنیا دار الموءمن.

تفهیم یک روایت از پیامبر

در روایتی آمده که یکی از مسلمانان صدر اسلام پیامبر را نهار دعوت کرده بود منزلش وقتی پیامبر رفت منزل او دید از لانهء مرغی که بر روی دیوار یا سقف منزل او قرار داشت تخمی افتاد ولی بر روی میخی که به دیوار کوبیده شده بود گیر کرد وایستاد ونشکست و پیامبر از این موضوع متعجب بود وآن مسلمان به پیامبر گفت به خداوآن کسی که جانم در دست اوست وتو را به رسالت فرستاده تا حال نه در مالم ونه در جانم به من مکروهی نرسیده است پیامبر آن نهار را نخورد وبه او گفت که خدا تورا به بندگی اش راه نداد چرا که اگر داده بود  حتما در جان یا مالت مکروهی به تو میرسید.

در این روایت وجود پیامبر که به گفتهء قرآن رحمت للعالمین است(رحمتی برای تمام عالم است)با نخوردن نهار او مکروهی به آن مسلمان می رساند(نه به ستم بلکه به افت شخصیت وبی توجهی به دعوت اوبرای نهار خوردن)تا اورا به صف بندگان خدا نائل کند.بنابر این این نشاندهندهء جمع تضادین در آن حضرت است یعنی قهری که در خود رحمت به همراه دارد.

دیدگاهی در مورد آیهء2و3 سورهء عنکبوت

ترجمهء فارسی این دو آیه در قرآن حکیم  مکارم شیرازی بدین گونه است؛آیا مردم گمان کرده اند همین که بگویند ایمان آوردیم به حال خود رها میشوند وآزمایشی نخواهند شد؟2.ما کسانی که پیش از آنان بودند آزمودیم(واینها را نیز امتحان میکنیم)باید علم خدا دربارهء کسانی که راست میگویند وکسانی که دروغ میگویند تحقق یابد.3. 

وقتی توی گوگل دنبال چیزی در این مورد میگردیم این آیه را زیر مجموعهء آیات مربوط به آیات قرآن در مورد ابتلا  آدمی به امتحان وآزمایش می یابیم وسخن پردازی های فراوان در مورد اهمیت آن ونتایج آن اعم از حسن و ثواب ویا صبر ورفق ومدارا می بینیم ولی  این موضوع که  تمامی نوع بشر به طور کل به این آزمایشات گرفتارند در این گونه مطالب مشاهده نمی شود واینکه در این مورد این گفتهء  پیامبر (ص)صدق میکند که می فرماید؛هیچ گروهی بر گروهی برتری ندارید وگرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شماست.بدین معنی که در ابتلا وآزمایش همه به طور یکسان به آن دچار میشوند وکسانی که موفق شوند با تقوا تر از آنهایی هستند که موفق نشده اند بنابر این نزد خداوند محبوب تر بوده واز جانب پروردگار گرامی داشته می شوند.

توضیحی بریک آیه ء قرآن

آیهء مورد نظر اینست:فبائءالاء ربکما تکذبان(پس کدامین نعمت های پروردگارتان را تکذیب میکنید.) واین آیه چندین بار در سورهء الرحمان آمده.

برخی سهمی که از زندگی دارند را  نتیجهء سعی وتلاش خود می دانند در حالی که  در اینجا قرآن همه چیز آدمی را متعلق به بخشندگی پروردگارعالم می داند وپس از ذکر آنها که خیلی هاش در ید قدرت انسانی ما نیست اشاره به لطف عالم گیر پروردگار با توجه به وجود آوردن آنها ونفع عمومی که شامل حال نوع بشر به طور عام در همهء ادوار شده میکند وشاید برای همین موضوع است که نام این سوره را الرحمان گذاشته اند یعنی اشاره به این دارد که همه از فیض رحمتش برخوردارند با این اوصاف باید دو گروه در عقاید خود تجدید نظر کنند یکی گروه اول که در بالا ذکر آن رفت در جواب این گروه باید گفت  بسیاری از نعماتی که شما در زندگی برخوردارید نتیجهء سعی وتلاش شما نبوده ونیست مثل سلامتی و گردش شب وروز و... بنابراین این آیه در اینجا در جواب این قوم آمده است وگروه دیگر کسانی هستند که ادامه ای برای بخشش پروردگار قایل نیستند و برای جمع ثروت دنیا حریص و بخیل هستند وهمهء ما شنیده ایم ضرب المثلهایی که می گوید؛پول سفید مال روز سیاه وگویا تمامی این رحمت ونعمتی که نسیب آنها شده تصادفی بوده وقرار که قطع شود برای این گروه هم راهکار مناسبی وجود دارد که علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید حمد نعمت رادر دستانتان همیشگی کرده وپروردگار به سبب آن برآن نعمت می افزاید.