نقش سختی های زندگی در رابطهء با پروردگار

باید فضل و بخشش و نظر لطف پروردگار رادرسختی های پیش آمده در زندگی جستجو کرد(البته نه مشکلاتی که خودمان بر اثر کوتاهی برای خود فراهم می آوریم) به عبارت بهتر درست موقع نزول سختی محل طلب حا جت های دیگر ما(به غیر از رفع آن سختی)می باشد،این روایت علی علیه السلام هم مبین همین موضوع است که می فرماید؛هر گاه پروردگار نظر لطفی به بنده اش می کند،برای او سختی ای پیش می آورد.

خلط حقیقت

واقعیتی که مسلمین فراموش کرده اند اینستکه؛تنها 14 معصوم در دین مبین اسلام وجود داشته ودارند که اقامه کننده ء دین به طرز صحیح آن می با شند و بقیه رهروی راه آنان هستند(به فراخور حال)بنابر این در اجتماع بشری نباید مسلمین بخواهند اسلام را پیاده کنند بلکه شایسته ترین عمل برای یک فرد مسلمان پس از پذیرش اسلام وایمان به آن عمل براساس وحی است نه به منظور اقامهء آن بر دیگران بلکه بواسطهء عمل به عقیده ای که دارند .درسوره یس هم ایهء11 آن اشاره به همین موضوع دارد که می فرماید؛تنها کسی را می ترسانی که قرآن را پیروی کند و از خدای بخشنده در پنهان بترسد،پس اورابه آمرزش گنا هان وپاداشی بزرگ وارانه مژده بده

تشریح قسمتی از کلمات قصار 93 نهج البلاغه

خوابی که با یقین همراه باشد،بهتر است از نماز گزاردن با شک(نهج البلاغه)

یقین  با توحید که یکی از اصول دین مبین اسلام می باشد قرین است زیرا هردو ازمعرفت بالله نشاءت گرفته اند و نماز از فروع دین میباشد. اشارهء امام در این جمله نه ترغیب به خوابیدن در هنگام نماز یا سستی کردن در به جا آوردن آنست .بلکه می خواهد بگوید؛نباید آدمی بین دو خوب وخوبتر اولی را رها کند ودومی را بگیرد که هر چیزی به جای خود نیکوست؛چرا که نماز با شک بر می گردد به گرایش به فروع دین بدون در نظر گرفتن اصول دین،در حالی که خوابیدن با یقین  رویکردی است از اصول دین به فرع آن که نماز باشد.به عبارت بهتر کسی که به پروردگارش یقین دارد اگر دچار قصور در عمل گردد استغفار کرده وبخشوده می شود ولی کسی که در پروردگارش شک دارد ،نمازش هم پذیرفته نیست.