احادیثی چند در مورد کار کردن

علی علیه السلام؛بی گمان شما به آشکار ساختن اعمال نیازمند ترید تا به آشکار ساختن گفته ها.زیرا شما به انجام درست وصحیح کارها نیازمند ترید تا درست وفصیح ادا کردن سخنان(میزان الحکمه،ج3)

علی علیه السلام؛دانش تو را راهنمایی میکند و کار تو را به هدف میرساند(میزان الحکمه،ج3)

علی علیه السلام؛مردی خدمت پیامبر(ص) آمد وعرض کرد:چه چیزی حجت نادانی را از من دور میکند؟ فرمود:دانش عرض کرد:چه چیزی حجت دانش را از من دور میسازد؟ فرمود :عمل

علی علیه السلام؛هر که در عمل کوتاهی کند،به اندوه گرفتار آید(نهج البلاغه،حکمت121)

پیامبر اکرم (ص)؛بعضی از گناهان به وسیلهء نماز وصدقه هم آمرزیده نمیشود،سوال شد یا رسول الله!پس چه چیزی موجب آمرزش آنست؟فرمود:جدیت وتلاش در طلب معیشت(مستدرک الوسائل ومستنبط المسائل ج13،ص13

علی علیه السلام؛کار کنید وآنرا به پایانش رسانید ودر آن پایداری کنید،آنگاه شکیبایی ورزید و پارسا باشید.نهج البلاغه(للصبحی صالح )ص252

فردنادان از نظر علی علیه السلام درکلمات قصار نهج البلاغه

1.بزرگترین  بینوایی ها حماقت است.(37)          2.ای فرزند بپرهیز از دوستی با احمق،زیرا احمق می خواهد به تو سود رساند،ولی زیان می رساند

3.قلب احمق تابع زبانش است(یعنی حرفی که میزند رویش فکر نکرده است) (39)   4.هیچ بینوایی چون جهل نیست.(51)     5.جاهل دیده نشود مگر در افراط و تفریط(67)    

6.دنیا همچون مار است،چون بر آن دست کشند نرم آید،ولی در درون آن زهر کشنده است.مردم فریب خورده ونادان به آن میل کنند وخردمند عاقل از آن دوری جوید(115)     7.هرکه از  چهرهء حق پرده بر گیرد،به دست مردم نادان هلاک شود.(179)    8.بردباری دهانبند بی خرد است(202)    9.خودپسندی از حسودان عقل آدمی است(203)          10.به بردباری در برابر نادان یاران افزون گردند(215)         11.عاقل  کسی است که هر چیز رابه جای خود می نهد . گفتند جاهل را برای ما وصف کن،فرمود وصف کردم(227)    12.تند خویی گونه ای دیوانگی است،زیرا تند خو ازکرده خود پشیمان است.واگر پشیمان نگردد دیوانگی اش  حتمی است (247)        13.نادان شما به عبث در کار بیافزاید(275)      14.با احمق همنشین مباش که کردار خویش در چشم تو بیاراید ودوست دارد که تورا همانند خود سازد.(285)     15.هر که به عیب  های مردم  بنگرد وآن را نا خوش دارد ولی خود مرتکب آنها گردد بی تردید احمق است(341)   16.از حماقت است شتاب  نمودن در کاری پیش از پدید آمدن امکان آن ودرنگ  کردن پس از فرا رسیدن فرصت(355)   17.گرایش به دنیا با آنچه از آن می بینی نادانی است(376).

خصوصیات افراد نادان از نظر قرآن در سورهء بقره

1.با پروردگارشان وموءمنین نیرنگ میکنند.2.در روی زمین فساد گرند.3.میگویند آیا همانگونه که کم خردان ایمان آورده اند،ایمان بیاوریم؟ 4.گمراهی را به بهای هدایت خریده اند.5.نافرمانان به قرآن هستند.6.پیامبران را تکذیب میکنند.7.کفر را با ایمان عوض کرده اند.8.با وجود معیار حق که کتب الهی باشد به راءی خود دیگران را تکفیر میکنند.9.میگویند چرا خدابا ما سخن نمیگوید؟یا برای ما معجزه ای نمی آید؟10.از آئین ابراهیم روی بر تافته اند.11.نزاع بر سر نصرانی یا یهودی بودن ابراهیم و اسماعیل و یعقوب میکنند وشهادت پروردگار را در این موارد تکذیب میکنند.12.از خرده گیران و معترضین به تغییر قبلهء مسلمین هستند.13.آنها شهادت در را ه پروردگار را مردن میدانند.14.تهمت به خدا میزنند.15.از سنت پدران پیروی میکنند هر چند آنها کافر ویا مشرک بوده باشند.16.از درک حقیقت عاجزند.17.از جهاد وکارزار در راه خدا خودداری میکنند.18.بدهکار بی پول را مهلت نمیدهند.

آیاتی از قرآن کریم سورهء بقره که اعتقاد وعمل به آن دلیل به دانایی فرد انسانی است

آیهء2الی6 سورهءبقره که اعتقاد به توحید و نبوت ومعاد را نشانهءافراد دانا دانسته وعمل بر مبنای آنرا تنها راه نجات میداند.

2.اینست کتابی که در حقانیت آن هیچ تردیدی نیست و مایهء هدایت تقوا پیشگان است

3.آنانکه به غیب ایمان میآورند،ونماز را بر پا میدارند،واز آنچه به ایشان روزی داده ایم انفاق می کنند

4.وآنانکه بدانچه به سوی تو  فرود آمده،وبه آنچه پیش از تو نازل شده است،ایمان می آورند،وبه آخرت  یقین دارند

5.آنهایند که از هدایتی از جانب پروردگارشان بر خوردارند وآنها همان رستگارانند.

توضیحی تکمیلی بر کلام امام در مورد مختوم النسل بودن علمی که با عمل همراه نباشد

قبلا عنوان شد که علمی که با عمل همراه نباشد در روایتی از امام علی علیه السلام در نهج البلاغه مختوم النسل خوانده شده ودر آنجا ذکر گردید که منظور امام از بیان این مطلب این بوده که  چنین علمی افزایش نمی یابد وتوضیح تکمیلی اینست که چنین علمی بهره ای هم شامل حال دارنده ءآن نمیکند چه دنیوی وچه اخروی ودلیل قرآنی این مطلب آیهء لیس للانسان الی ما سعی،نیست برای انسان بهره ای جز آنچه برایش عمل وسعی کرده باشد.این در جامعهء کنونی ایران هم قابل مشاهده است که خیل فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار دارد تا جایی که معاون رئیس جمهوری آقای جها نگیری میگوید معضل اول کشور بیکاری جوانان تحصیل کرده میباشد.ومثال ساده ترش اینست که شخصی به مضرات سیگار آشنایی دارد ولی آنرا ترک نکرده وبه استعمال آن مبادرت می ورزد ویا به عنوان مثال روشن تر شخصی اطلاعات پزشکی داراست ودر مورد خود به عکس آنچه می داند عمل میکند.