دنبالهء سخن قسمت 1.1(3) کتاب صوتی تئوری انتخاب

عبارت من صلاح تورا می خواهم ومی دانم،که سنتی است باستانی،تئوری انتخاب آنرا به چالش می کشاند(که شیوهء پرورش گذشتگان ماست با ما) ودر آخر هم نویسنده در مورد کسانی که اینگونه فکر را در روانشناسی دنبال می کنند می گوید،دکتر.جی.ال.هرینتن(استاد راهنمای دکتر گلسر)می گوید؛اگر تمام متخصصان رشتهء ما ناپدید شوند از دنیا،دنیا متوجهء غیبت آنها نمی شود(بدین معنی که تلاشهای  آنها آنطور که انتظار می رفته موفق نبوده است.).

از نگارنده؛بد نیست درمورد مطالب بالا نقل قولی از شوپنهاور بکنم که می گوید :ما نادانهایی هستیم  فرزندان پدران ومادران نادان.

تلخیص قسمت 1.1(3) از کتاب صوتی تئوری انتخاب

 در این قسمت آمده؛اگر از تمامی کسانی که دچار فقر وگرسنگی وبیماری نیستند ودلیلی ظاهرا برای بدبختی ندارند ،صادقانه بپرسیم ،حالتان چطور است؟ همه می گویند؛احساس بدبختی وبیچاره گی می کنند ودیگری یا دیگران را سبب بدبختی خود می دانند به مانند والدین،همسر وغیره.اما واقعیت اینست که دیگران نه می توانند ما  رابدبخت یا حتی خوشبخت کنند،تنها چیزی که بین ما ودیگران در جریان است data یا اطلاعات است،به گونه ای که اطلاعات وارد مغز ما می شود وپردازش می شود وبعد تصمیم می گیریم که چه بکنید.احساس شما هر چقدر که بد باشد وبخش عمده ای از دردی که هنگام مریضی در بدن شما رخ می دهد ،نتیجهء غیر مستقیم اعمال ورفتاری  است که خود انتخاب  کرده اید وانجام می دهید. وما  خیلی بیشتر از آنچه که تصور می کنید بر نحوهء زندگیمان کنترل داریم متاسفانه بخش مهمی از آن موثر نیست(منظور نویسنده همان اعمال درست ونادرست است؛نگارنده)،داروی  اعصاب ممکن است احساس بهتری در ما ایجاد کند ولی این داروها نمی توانند مشکلاتی را حل کنند که باعث انتخاب احساس بدبختی در ما شده اند.

تلخیص قسمت 0(2) کتاب گویای تئوری انتخاب اثر گلسر

در این قسمت کتاب صوتی  به این اشاره می کند که به غیر ازفقر وپیری وبیماری که گرفتاری های طبیعی وجود ما هستند(وقرآن  آنها را  امتحانی بسیار سخت برای نوع بشر می داند؛از نگارنده)در مورد تمام آسیب های اجتماعی همانند؛خشونت ،بزهکاری،بد رفتاری با کودکان یا همسر،اعتیاد به مواد مخدر ومشروبات الکلی،شروع به روابط جنسی زود هنگام وبدون لذت و مشکلات هیجانی می توان از این تئوری استفاده کرد.

و نویسنده ء کتاب یک توصیه را به خوانندگان آن گوشزد می کند که؛بهترین کاری که والدین برای تربیت  فرزندانشان می توانند انجام دهند اینست که،به یکدیگر عشق بورزند.

تلخیص بر گرفته ازکتاب تئوری انتخاب نوشتهء گلسر

در قسمت 0 (1) کتاب گویای این اثر به این می پردازد؛تمام افعال واعمال ما به واسطهء رفع نیاز از خود در یکی از 5 حیطهء 1.عشق وتعلق  2.نیاز بقاء 3.قدرت 4.آزادی و5.تفریح می باشد.

وچیزی که من از این قسمت یاد گرفتم وبرایم تازه گی داشت وجالب بود ،پرداختن به این موضوع بود که باید افعال واعمال ما بر دو گزینه اصلی  استوار باشد،اول ؛مسئولیت پذیری در مواجهه با مشکلات(بدین معنی که برای حل مشکل وقت بگذاریم وبی تفاوت از کنار آن نگذریم وهمینطور در مورد حل مشکل پیش آمده فکر واندیشه وتاءمل  کنیم) ودیگر اینکه در حل مشکل واقعیت را در نظر بگیریم نه اعتقاد خود را.

دربارهء (تیمم کردن)

در رساله آمده که هرگاه (چه در تیمم وچه در وضو) دست یا صورت مسح کشیده به اندازهء سر سوزنی  مسح نشده باشد آن  وضو ویا تیمم باطل است دربارهء تیمم  آمده درصورتی که ناظر بیرونی تشخیص دهد که شما در حال تیمم کردن هستید این مشکل دیگر موضوعیت ندارد،بهترین دلیل خردمندانه برای این موضوع مصلحت اندیشی است به این معنا که رساندن این پیام به خواننده ء فتوا ویا  به عمل کننده به آن اینست که در انجام این اعمال دقت داشته باش وبی اعتنا از  کنار عمل به آن نگذر.