حکمت یک دعا از ائمهء معصومین

در دعایی مروی از آن حضرات است که میفرمایند؛پروردگارا مرا  آلت دست ستمکاران قرار مده.برای فهمیدن معنای این مطلب باید به معنی عدل به گفتهء علی علیه السلام در نهج البلاغه رجوع کنیم که ایشان میفرماید عدل یعنی هر چیز در جای خود قرار گرفتن و عادل هم بنا به این مفهومی که ایشان میفرمایند یعنی کسی که در داخل وخارج از وجودش همه چیز را در جای خود قرارداده بنا براین ضد عادل کسی است که ظالم و ستمکار است ویا به بیان دیگر نه در درون ودر بیرون از وجودش امورات مربوط به او در جای خودش قرار نگرفته زیرا که هم خود از عدل خارج شده و هم به دیگران ظلم میکند . بنابر این منظور امام از بیان این مطلب بی مورد نبوده بلکه ایشان به پروردگار ارضه میکنند که مرا به جهل ظالم که باعث ظلم او میشود گرفتار نکن.چرا که بنا به فرمایش آن حضرات عادل ترین امت اسلامی عالم ترین آنهاست به زبان ساده ما در زندگی روزمرهءخود کم ندیده ایم  تکنسین یا مهندسین ویا دکترهایی که کارشان را به خوبی انجام نمیدهند چرا که مدرک که اجازهء فعالیت اجتماعی به آنها می دهد گرفته اند ولی مهارت یا علمشان به آن اندازه که باید باشد نیست و ضرب المثل معروف فارسی که میگوید آمد ابرو را بردارد چشم را هم کور کرد مبین همین موضوع است و امام میفرماید مرا به اینها دچار نکن.

توضیحی بر یک قسمت ازیکی از کلمات قصار نهج البلاغه

آن حضرت در یکی از فرمایشاتش اشاره به این دارد که  ستیزه جو ازراه(طی صراط مستقیم)باز ماند واین خیلی معنا در خود به همراه دارد به این معنی میتوان  اشاره کرد؛انسان به واسطهء انسان بودنش در یک بازهء زمانی نمی تواند به جز یک کار را خوب انجام دهد،چنانکه ضرب المثل ایرانی است که به طنز وکنایه میگوید :با یک دست نمی توان دو هندوانه برداشت بنا بر این در پیش پای فرد ستیزه جو دو راه وجود دارد یا عمل به وحی و سنت رسول اکرم که از آن می توان به طی طریق یاد کرد ویا مدام در فکر دشمنی های دیگران بودن وسعی کردن برای غلبه یافتن بر آنان که به علت انتخابی که ستیزه جو کرده وراه دومی را برگزیده از طی صراط مستقیم باز مانده است وامام به همین اشاره دارد.