دربارهء جهاد اکبر در علم اخلاق

از پیامبر اکرم (ص) اینطور روایت شده که پس از جنگی به اصحابشان فرمودند ؛برشما باد جهاد اکبر ودر پاسخ اصحاب که این جهاد چگونه است ؛فرمودند ؛جنگ هایی که تا حال کرده اید جهاد اصغر بوده واز حال باید برنفس امارهء خود غلبه کنید وبه کسب اخلاق حسنه بپردازید که آن جهاد اکبر است.

البته قابل ذکر است ،که نباید این دو جهاد را از هم جدا فرض نمود بلکه می تواند منظور پیامبر را اینگونه دانست که آن بزرگوار می فرماید ؛درس هایی که در جنگها گرفتید ،حال باید به کار به بندید تا ملکهء ذهنتان گردد.

یک توصیهء ضروری

خدمت  بز رگوارانی که این نوشته را می خوانند  ،عرض نمایم،که در مورد لزوم و پاداش وجایگاه وکلا  چیستی کار کردن بسیار در روایات و احادیث آمده است که اگر خود این بزرگواران در موتور جستجوی گوگل سرچ کنند می توانند دسترسی کامل به آن داشته باشند ولی بحث در چگونگی  کار کردن بدین معنی که حالا چه بکنیم تا نیاز های مادی خود را برطرف کنیم بی جواب  می ماند به جز اینکه پیامبرانی مثلا چوپان بوده اند ویا کشاورز ویا نجار ویا مثل حضرت ادریس خیاط.بنابر این از آنجایی که این سخن بسیار داغ وقدیمی است ،امیدوارم  خداوند همهء مارا به بهترین هدایت هایش ،هدایت کند در این مورد در جایی که علی علیه السلام می فرماید؛چه راه های هدایت باز است وقتی تو هادی وهدایتگر باشی .

چند سطری راجب به تکنولوژی ارتباطات

با بیش از پیش شدن ارتباطات جمعی و اجتماعی شدن  زندگی فردی ودسترسی دیگران به زندگی شخصی افراد جوامع مختلف بیشتر نیاز به این توصیهء معصومین احساس می شود که اگر نمی خواهی بد قضاوت بشی ومعایب شخصیتی ات  که در خلوت داری فاش گردد آن را یا آنها را ترک بکن  وحتی به  اماکنی که دربارهء افراد ی که آنجا هستند مردم بد قضاوت می کنند نرو در غیر اینصورت خودت مقصری نه دیگران.

دلیل کم ارزشی عبادت با شکم سیر

در معراج السعاده اثر ملا احمد نراقی که کتابی درعلم اخلاق است،از معصومین روایت شده که عبادت با شکم خالی ارجح است از عبادت با شکم پر.دلیل علم تجربی این امر می تواند این باشد که به خاطر آنکه هنگام هضم غذا خون بیشتری به معده رفته تا عمل گوارش صورت پذیرد در نتیجه خون لازم برای تمرکز کافی در مغز جمع نمی شود ودر نهایت آنچنانکه باید وشاید عبادت به نحو احسن صورت نمی گیرد.

درمورد یک روایت

در روایتی از پیامبر اکرم نقل شده که ایشان سخنی می فرمایند که با کیش کفار زمانشان موافق افتاده وهم آنحضرت وهم کفار به سجده در آمده وبعد پیامبر اکرم از این امر استغفار کرده ،اینگونه سفسطه ها به خاطر نشناختن مقام پیامبر می باشد ویا به قول قرآن نه اینست که آنها نمی دانند بلکه می دانند وایمان نمی آورند و جعل کنندگان این روایات می خواهند اینگونه بیان کنند که ای بابا پیامبر هم مانند دیگر انسانها ست وجایز الخطا بلکه حتمی الخطا است ،در حالیکه اگر شخص مسلمان به اصول دینش  برگردد می فهمد که در پذیرفتن اصل نبوت ،معصوم ومصون بودن از خطا هم وجود داردومستور است.