نفی دور زدن قوانین الهی

قبلا  توضیح داده شد که قرآن می فرماید نگویید راعا بلکه بگویید انظروا و دلیل  آن هم بیان شد.حکایت بت پرستان هم همین است ،آنجایی که بت هایشان را وسیله ای برای تقرب یه پروردگار می دانند که قرآن با آن به مخالفت بر خواسته ،دین الهی جای من بمیرم تو نمیری نیست،اینکه هر کاری می خواهی بکنی و بعد با قربانی در پای بت از گناهان پاک شوی و او شفاعت تورا در محضر پروردگار بکند نیست،بلکه دین الهی را سنت های آشکاری است و در صورت اشتباه نیز برای رفع آن راهکارهای خاص خودش را داراست.به طوریکه از مطالعهءقران متوجه می شویم ،چنانکه در آیاتی به این اشاره شده که به معاندین الهی در روز قیامت گفته میشود اکنون از آنهایی که در زندگی دنیوی کمک می گرفتی کمک بگیر(منظور همسر واولاد و فامیل ومال وثروت است) .

نقص عمل انسان و بخشش بیکران پروردگار

در روایتی آمده که پیامبر اکرم رو به اصحاب کرد و فرمود چه کسی میتواند دو رکعت نماز بخواند که در آن فارغ از دنیا باشد و جا یزه ء آن را چند شتر سرخ مو قرار داد کسی  مدعی نشد جز علی بن ابی طالب (علیه السلام) که نماز را در حضور پیامبر برگزار کرد .آن حضرت رو به علی کرد و گفت تو در اواخر نمازت به فکر شتران سرخ مو افتادی که آیا نصیب تو می شود یا خیر که از حضرت حق وحی رسید که نماز او به طور کامل قبول شده چون  شتران سرخ مو را برای تصدق می خواسته، از این که بگذریم وبا توجه به اینکه نقص شرط لازم عمل است ،وقتی حضرت حق می فرماید؛اقیمواالصلاه و نظرش عموم  خلق بوده این گفتهء او با علم  وآگاهی به همین نقص برای عموم بوده ،به عبارت بهتر او فرموده نماز بخوان هر چند ناقص ویا به عبارت بهتر انسانها را به پرستش خود فرا خوانده به اندازهء وسعشان که؛کلهم راعا وکلهم مسوول(همه مسوولیم وهمه باز خواست میشویم).

وجوب دسته بندی انسانها از دید قرآن

از برخی افراد که پرسیده می شود با این اعمال بدی که داری روز قیامت چکار میکنی ؟می گویند هر کار بقیه کردند من هم می کنم. ویا به عبارت ضرب المثل فارسی می خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو،ولی در سورهء واقعه پروردگار انسانها را به سه دستهء سابقون و اهل یمین واهل شمال تقسیم میکند که بر اساس عمل انسانها این دسته بندی صورت میگیرد واصلا اسم سریع الحساب پروردگار دلیل بر همین امر دارد گو اینکه بنا به گفته ء قرآن  یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم (یعنی ما به آنچه آنها از پیش وپس می فرستند آگاه هستیم) که در معنا مترادف ان الله بصیر بالعباد(ما اگاه به وضع بندگا نمان هستیم) ولی این علم پروردگار مغایر با حساب عمل بندگان نیست.