در مورد یک گفتهء علی علیه السلام

ایشان می فرمایند؛به قرآن عمل کنید ،مبادا دیگرامتها به عمل به آن از شما پیشی بگیرند.

در اینجابه برخی از گفته های کتاب اول عاشق خودت باش می پردازیم که با جملات به جا مانده از چهارده معصوم همخوانی دارد ودر مورد آن در کتاب مزبورتوضیحات مفصلی داده شده است؛فصل اول (قسمت اول):در مورد پرهیز از شرک به معنی اینکه بجز خداوخود کسی دیگری را مسئول زندگی خود ندانید(البته در کتاب از خدا سخنی به میان نیامده ولی برای یک موحد خود بدون خدا معنی ومفهومی ندارد.)  وچنانکه در قرآن آمده؛لیس لانسان الی ما سعی؛یعنی برای انسان نیست چیزی جز آنچه برای آن تلاش می کند.

فصل  اول (قسمت دوم)در مورد این گفتهء پیامبر اکرم که منقول است؛برای دیگران بپسند آنچه برای خود می پسندی واین گفته ءعلی علیه السلام  که هر که به رفع معایب خود مشغول باشد از پرداختن به عیوب دیگران،غافل می ماند واینکه علی علیه السلام می گوید از کسانی نباش که بدان را دشمن بداری وخود از بدان باشی.

به هر حال این کتاب هم مثل کتاب جادوی فکر بزرگ پر است ازنشانه های به جا مانده از پیامبر اکرم ومعصومین علیهم السلام.

در مورد ترک کردن محیط امن خود

کتبی که در بارهء موفقیت هست را وقتی می خوانی ویا گوش می دهی می گوینداز محل امن خود خارج شو وبا داشتن هدف وهمچنین برنامه برای بدست آوردن هدفت به میان مردم برو،ولی نمی گویند چرا،دلیل این امر اینست که چنین افرادی معمولا بسیار محتاط شده اند ودر نتیجه آسیب پذیر،(در ورزش شنا وقتی مربی می خواهد شاگردش از آب نترسد او را در  قسمت عمیق استخر به میان آبها پرت می کند تا انچه را که به تئوری آموخته،به عمل یاد بگیرد)،ودیگر اینکه مردم گریز نباشد فردی که طالب موفقیت هست وباتکرار عمل به موفقیت دستیابد ودر بین متفکرین این سخن گفته می شود ذهنی که به تنهایی دچار شد لا جرا به خواب میرود،چرا که انسان موجودی اجتماعی است.

طرح یک مشکل در رابطه با احادیث وروایات

می گویند این روایاتی که از طرف مسلمانان مطرح می شود در طول تاریخ دچار تحریف شده ونمی شود به ان اتکا کرد.اما جواب در این سوءال نهفته است که آیا پروردگار عالمیان ویا حتی خود پیامبر اکرم (ص) از این موضوع غافل بوده اند ؟! ویا اصلا مگر نه اینکه ما مسلمانان معتقدیم با رسالت پیامبر اکرم (ص) دیگر امر رسالت وپیامبری به پایان رسیده است ویا بهتر بگویم امر پیامبری حضرت رسول اکرم(برای تا پایان خلقت نوع بشر است)،با او به پایان می رسد، البته که نه اینست بلکه چنانکه حقوق دانها می گویند عدم اطلاع از قانون مانعی برای اعمال آن نیست.

معنی تعمیم افراطی در بیماری افسردگی

یعنی با اندکی ازناراحتی ویا حتی خوشی این فکر درما بوجود اید که همهء زندگی سرشار از ناراحتی ویا حتی خوشی است ودور شدن از واقعیت موجود که این باشد که زندگی مجموعه ای است از خوشی ها وناراحتی ها وبه بیان قرآنی؛فان  مع العسر یسرا،ان مع العسر یسرا.(به یقین با هر سختی ای آسانی ای است،آری مسلما با هر سختی ای آسانی ای است.)

دربارهء یک گفتهء نخست وزیر متوفی چین

از لی که چیانگ اینطور نقل شده که پس از کنار رفتن ویا گذاشته شدن از قدرت به شن جین پینگ رئیس جمهور چین گفته آسمانها  دربرابر کردار آدمیان بیناست وکور نیست،ودر قرآن ما بهترینش راداریم واز 14 معصوم هم نقل شده؛عالم محضر خداست در محضر پروردگارت گناه نکن.