علت تشکر از منعم

دلیل اینکه در قرآن آمده تشکر از کسی که به تو خوبی کرده ،تشکر از خداست،اینست که با این عمل کسی که خیر رسانده را تشویق می کنیم به اینکه همیشه به ما خیر برساند و برای خودمان نگه اش داشته ایم و چون پروردگار خیر بندگانش را می خواهد و ما هم در راستای همین امر خیری به خود جلب کرده ایم در اصل از او تشکر کرده ایم و این می شود فعل الهی

معنی دوری از پیروی از آرزوهای دور و دراز در کلام علی(علیه السلام)

درنهج البلاغه آمده:از آرزوهای دور ودرازت پیروی نکن . این به این معنا ست که عمر آدمی محدود است نه نا محدود پس آن را جز در راه آنچه که پروردگارت از تو خواسته هزینه نکن ودنیا را مقصود خود قرار مده و چنانکه حضرتش فرموده؛دنیا طلب در حالی مرگش فرا می رسد که در حال دو تا را سه تا کردن است یا به عبارت ساده تر:هزینهء حیات دنیوی و مدت عمر انسانی برای عمل به وحی الهی(قرآن)

تعجیل در عمل

در پذیرش اسلام باید تحقیق وتفکر کرد،اما بعد از پذیرش آن باید در عمل به قرآن سبقت گرفت،چرا که زمان مطرح است با طول مدت محدود عمر آدمی.چنانکه علی علیه السلام می فرماید:مبادا دیگر امت ها بر شما در عمل به قرآن پیشی گیرند.

اسم اعظم مسبب الاسباب پروردگار

اگر آیهء وادعونی استجاب لکم قرآن دنیا را بهشت میکند برای مومن به آن،توجه به مسبب الاسباب بودن پروردگار برای ما انسانهای دنیای خا کی بیشتر کار آیی دارد ذکر این اسم متوسل به آن را متوجه به این می کند که هر مشکلی را از راه حل مخصوص به خودش حل نماید در عین حال هم مشکل وهم راه حل را از خدا بداند.به عنوان مثال در کتاب جوامع الحکایات ولوامع الروایات عوفی داستانی نقل شده به این مفهوم:موسی مریض می شود و قسم میخورد که فقط پروردگار باید اوراسلامت ببخشد،پزشکان قومش به اومی گویند اگر فلان دارو را بخوری خوب می شوی ولی موسی همچنان بر قسم خود استوار است از جانب پروردگار وحی می رسد دارو را بخور و موسی هم اطاعت امر می کندو بعد از مدتی خوب می شود و از جا نب پروردگار به او گفته می شود مگر کسی غیر از من آن دارو را خلق وآن فایده رابرای آن دارو قرار داده است؟

آیا بد کرداری بد است؟!

اگر بد کرداری به ترک آن بیانجامداصلا بد نیست چنا نکه علی علیه السلام میفرماید؛تجربه ای که بر اثر ضرر کسب کرده ای به اندازه ء هر آنچه ضرر کرده ای ارزش دارد وبنابر این بد بودن هم چندان بد نیست،چرا که به انسان می آموزد بنا به ضرب المثل فارسی ؛سکهء قلع را از سکه ء طلا تشخیص دهد.(یعنی به واسطهء تجربه شدن بدی ها،چگونگی آنها بر فرد واضح وآشکار می گردد)وداستان حضرت آدم و حوا وپذیرش توبهء آنها از سوی پروردگار هم مبین همین موضوع می باشد.