بکارگیری زهد در دعا

بدین معنی است که چون  در قرآن انسانها را به دعا کردن فرا  خوانده :وادعونی استجاب لکم(بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را) ومهم تر از آن اینکه در ادامهءهمین مطلب می گوید؛اعراض کننده به رو در آتش جهنم مخلد خواهد بود،آدمی  عمل عبادی دعا کردن را به جا آورد اما چندان به برآورده شدن آن کاری نداشته باشد چنانکه علی علیه السلام می فرماید:هرکس به آنچه از ثروت دنیا به او میرسد شاد نشود وبه آنچه که از ثروت دنیا از دست می دهد غمگین نشود ،گویی زهد را از دو طرف میان انگشتانش گرفته است.

علل پاداش و عذاب برای انسان

علل وجود پاداش وعذاب برای انسان در روز باز پسین ومسوولیت بیشتر انسان در برابر سایر موجودات دلایل زیر می باشد:

1.به علت بیشتر بودن علمش(حتی نسبت به ملایک)

2.دمیدن از روح پروردگار در کالبد انسان توسط پروردگار

3.دارا بودن اختیار

4.چون هر عملی به عینه دستاورد خودش راداراست(توجه به این قانون نیوتن که می گوید؛هر عملی را عکس العملی است در جهت مخا لف ومساوی با آن

تعقل در فرازی از قرآن

در قرآن آمده نگویید راعا بلکه بگویید انظروا .دلیل این امر اینست که وقتی می گوییم؛پروردگارا ما را رعایت کن مفهومش می شود پروردگار گروهی را مرا عات میکند و گروهی را نه و در این صورت به گروه دوم ظلم روا داشته در حالی که ظلم وستم درپروردگار راهی ندارد واز صفات سلبیه به شمار می آید.و چون رابطهء انسان با خالق رابطهء بخشش از جانب پروردگار بی نیاز به سمت  آدمی است،پس با ذکر کلمهءانظروا از او دراصل طلب بخشش  کرده ایم.

دلیل غربت معصومین شیعه در بین امت اسلامی

1.امامان شیعه با عملشان شناخته می شدند نه با وسایل ارتباط جمعی(آنهم عملی که برای پروردگار بود ودر خیلی ضمینه ها مخفی بود)

2.تعداد کم آنها که 14 نفر بودند وبرای هر نسلی فقط یکی

3.تفاوت در نگرش امام(که حب وبغضش برای پروردگار بود)وغالب انسانهای معاصرش که دنیا طلب بودند

مشییت پروردگار در مورد ما

اینکه مشییت پروردگار در مورد من ویا شما چیست ،سعی داشتن در دانستنش بیراهه رفتن است.با فرض قریب به یقینی که پروردگار برای مخلوقاتش با توجه به بعد مکان و زمانی که او در آن به سر می برد ،بهترین را برای او میخواهدو یا به عبارت بهتر بهترین های ممکنه را ،به نظر می رسد به جای سعی در دانستن تقدیر الهی برای هر کس هرفردباید به کاری که به عنوان یک انسان بر عهدهء دارد بپردازد.