سخنی از علی علیه السلام دربارهء مالک اشتر

 از پیش می دانیم که بنابر روایتی پروردگار فرمود ؛ اگر خودم را به زمین وآسمانها عرضه می کردم توان تحمل این امر را نداشتند ولی جایگاه من قلب موءمن است(کتاب معراج السعاده) ودر نهج البلاغه  آمده از علی علیه السلام که مانند مالک اشتر به من همانند من است با پیامبر اسلام (ص)(منظور ازبیان این دو روایت نشان دادن موءمن بودن مالک اشتر است) ودر نهایت  پس از به شهادت رسیدن مالک اشتر امام فرمود که بود مالک اگر کوهی بود همان کوهی بود که هیچ پرنده ای(منظور عقاب و پرندگانی است که در ارتفاع بالا آشیانه درست می کنند) قدرت آن را نداشت که بر بالای آن آشیانه ای بسازد،ومنظور از بیان این موضوع  نشاندادن اهمیت این بزرگوار در دین وپیشرفت واعتلای آن بوده است  در حالی که به دو روایت اول توجه کنیم و سپس به آخری رجوع کنیم میفهمیم امام اورا اینگونه وصف  می کند تا قابل فهم برای عموم مسلمانان باشد واین در حالی است که قدر وشاءن آن بزرگوار بیش از اینها بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.