نظری راجب به علت روی کار آمدن خلفای پیش از علی علیه السلام

می دانیم که خمس ،سهم سادات(یتیمان،مستمندان،در راه ماندگان بی چیز) وسهم امام حق می باشد که در زمان غیبت کبری به مرجع تقلید جامع شرایط می رسد که او در خرج آن بنا به سنت ائمهء معصومین عمل میکند.اما با دانستن محل خرج سهم امام تقریبا به این موضوع رهنمون می گردیم که اگر چه امام معصوم خمس را از مردم می گیرد ولی برای نفع شخصی مبنی بر استفاده ء خودش این کار را نمیکند وبر این اساس که پروردگار بهترین فرد روی زمین بعد از رسول اکرم (ص) را به دون خودش واگذار نمیکند چرا که در این صورت بهتر را به خوب یابد تقلیل داده است که در گفتار علی علیه السلام از آن به عبارت اهم به فالاهم نام برده شده وچون پروردگار کار عبث انجام نمی دهد،و از طرفی کار کردن  مایهء مباهات هر پیروی پیامبر اکرم(ص)است تا جایی که در روایتی ازمعصومین است که نه دهم عبادت کار کردن می باشد واز طرفی در زمان پیامبر اکرم (ص) و حتی خلفای قبل از علی علیه السلام ایشان کار میکرده چنان که چاه میکنده ویا درختان را آب میداده مارابه این رهنمون میکند که ورای تمام بحث های سیاسی این مهلت را پروردگار به ایشان داده تا ایشان کار کند وبا کسب ثروتی که از این راه بدست می آورد بی نیاز از مردم شده وبادست دراز نکردن پیش کس وناکس ولو برای خمس که چنانکه از موارد خرج آن توسط علی علیه السلام توصیف شد کرامتش به عنوان امام حق وبهترین فرد پس از پیامبر اکرم (ص)حفظ بماند.بد نیست در پایان این مطلب این بیت شعر فردوسی شاعر ایرانی را که در مورد اهمیت کار کردن گفته عنوان کنم؛برو کار کن،مگوی چیست کار     که سرمایهء زندگانی است،کار.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.