-
عبادت همراه با امید
یکشنبه 21 تیر 1394 16:39
توجه به بخشش پروردگار در عبادت کردن چون با امید به او همراه است و چنا نکه علی علیه السلام در نهج البلاغه فرموده؛امید هر کس باید تنها پروردگارش باشد ،ما را بی نیاز میکند از سعی وتلاش فراوان برای به جا آوردن بهترین عبادت.
-
بکارگیری زهد در دعا
یکشنبه 21 تیر 1394 16:29
بدین معنی است که چون در قرآن انسانها را به دعا کردن فرا خوانده :وادعونی استجاب لکم(بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را) ومهم تر از آن اینکه در ادامهءهمین مطلب می گوید؛اعراض کننده به رو در آتش جهنم مخلد خواهد بود،آدمی عمل عبادی دعا کردن را به جا آورد اما چندان به برآورده شدن آن کاری نداشته باشد چنانکه علی علیه السلام می...
-
علل پاداش و عذاب برای انسان
یکشنبه 21 تیر 1394 16:14
علل وجود پاداش وعذاب برای انسان در روز باز پسین ومسوولیت بیشتر انسان در برابر سایر موجودات دلایل زیر می باشد: 1.به علت بیشتر بودن علمش(حتی نسبت به ملایک) 2.دمیدن از روح پروردگار در کالبد انسان توسط پروردگار 3.دارا بودن اختیار 4.چون هر عملی به عینه دستاورد خودش راداراست(توجه به این قانون نیوتن که می گوید؛هر عملی را عکس...
-
تعقل در فرازی از قرآن
شنبه 20 تیر 1394 22:28
در قرآن آمده نگویید راعا بلکه بگویید انظروا .دلیل این امر اینست که وقتی می گوییم؛پروردگارا ما را رعایت کن مفهومش می شود پروردگار گروهی را مرا عات میکند و گروهی را نه و در این صورت به گروه دوم ظلم روا داشته در حالی که ظلم وستم درپروردگار راهی ندارد واز صفات سلبیه به شمار می آید.و چون رابطهء انسان با خالق رابطهء بخشش از...
-
دلیل غربت معصومین شیعه در بین امت اسلامی
جمعه 12 تیر 1394 22:17
1.امامان شیعه با عملشان شناخته می شدند نه با وسایل ارتباط جمعی(آنهم عملی که برای پروردگار بود ودر خیلی ضمینه ها مخفی بود) 2.تعداد کم آنها که 14 نفر بودند وبرای هر نسلی فقط یکی 3.تفاوت در نگرش امام(که حب وبغضش برای پروردگار بود)وغالب انسانهای معاصرش که دنیا طلب بودند
-
مشییت پروردگار در مورد ما
جمعه 12 تیر 1394 22:08
اینکه مشییت پروردگار در مورد من ویا شما چیست ،سعی داشتن در دانستنش بیراهه رفتن است.با فرض قریب به یقینی که پروردگار برای مخلوقاتش با توجه به بعد مکان و زمانی که او در آن به سر می برد ،بهترین را برای او میخواهدو یا به عبارت بهتر بهترین های ممکنه را ،به نظر می رسد به جای سعی در دانستن تقدیر الهی برای هر کس هرفردباید به...
-
زیاده روی در دین مداری
جمعه 12 تیر 1394 21:59
زیاد دانستن و زیاد عمل کردن دلیل بر چیزی نیست(به این معنا که شرط پذیرش اعمال خوشنودی پروردگار است که از اخلاص در عمل بر می خیزد)شخصی اظهار می کرد نمی دانم چرا اینقدر در مورد علی علیه السلام می گویند که در حال نماز خواندن انگشتری به ساءل داد من خودم چندین بار در حال نماز این کار را کرده ام و کسی چیزی نمی گوید!!!مگر نه...
-
دلیل غفلت از محاسبهء عمل خویشتن
جمعه 12 تیر 1394 17:39
در قرآن آمده به حساب خویش رسیدگی کنید قبل از اینکه به حساب شما رسیدگی شود،ولی چگونه؛حسا برسی کسی میکند که به کمیت و کیفیت بزرگی وکوچکی عمل آگاه باشد ، تازه خلق ملون آدمی مصدر اعمال گو ناگون و بیشماری است که گاه با احساسات متفاوت وحتی متضادی صورت می گیرد و می دانیم پروردگار هر کسی را به اندازهء توانش مسوول قرارداده.نه...
-
یک دعا ختم دعا
جمعه 12 تیر 1394 17:19
چرا به جای دعا های مختلفی که وجود دارد و اکثرا خواسته قلبی ما نیست ولی چون به آن ترغیب شده ایم آنها را می طلبیم،یک دعا بیش نکنیم و آن اینست؛پروردگارا تمام آنچه به صلاح یا سود ویا غنیمت است برای من برآورده کن .دلیلی که این را می گویم اینست که شاید تمام ادعیه ای که می خوانیم در حد ومقام ما نباشد وما را با مشکل روبرو کند...
-
روایتی دیگر
جمعه 12 تیر 1394 17:05
در روایتی آمده عابد همچون غریقی میماند که مدام در حال نجات خویشتن است وعالم همچون شناگری است که دیگری را نجات می دهد.امابراستی چرا چنین است؟علت را باید در نقص عمل که شرط عمل است جستجو کرد.عابد مدام در حال به جا آوردن عمل بهتری است که موجب خشنودی پروردگار را فراهم آورد و چون عمل کامل وجود ندارد همچون غریقی است که در...
-
طلب انجام عمل خیر از پروردگار
پنجشنبه 11 تیر 1394 22:11
بحث جبر واختیار دو مبحثی است که حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام)به آن پایان داد و فرمود در مورد انسان مابین این دو است،چنانکه ما می توانیم به اختیار خود یک پای خود را هنگام ایستادن جمع کنیم بالطبع در صورتی که به خواهیم هردو را جمع کنیم بالجبر می افتیم.در مورد کار خیر نیز چنین است در جایی که دعا می کنیم ربنا آتنا...
-
علت تشکر از منعم
پنجشنبه 11 تیر 1394 21:53
دلیل اینکه در قرآن آمده تشکر از کسی که به تو خوبی کرده ،تشکر از خداست،اینست که با این عمل کسی که خیر رسانده را تشویق می کنیم به اینکه همیشه به ما خیر برساند و برای خودمان نگه اش داشته ایم و چون پروردگار خیر بندگانش را می خواهد و ما هم در راستای همین امر خیری به خود جلب کرده ایم در اصل از او تشکر کرده ایم و این می شود...
-
معنی دوری از پیروی از آرزوهای دور و دراز در کلام علی(علیه السلام)
پنجشنبه 11 تیر 1394 19:18
درنهج البلاغه آمده:از آرزوهای دور ودرازت پیروی نکن . این به این معنا ست که عمر آدمی محدود است نه نا محدود پس آن را جز در راه آنچه که پروردگارت از تو خواسته هزینه نکن ودنیا را مقصود خود قرار مده و چنانکه حضرتش فرموده؛دنیا طلب در حالی مرگش فرا می رسد که در حال دو تا را سه تا کردن است یا به عبارت ساده تر:هزینهء حیات...
-
تعجیل در عمل
پنجشنبه 11 تیر 1394 19:04
در پذیرش اسلام باید تحقیق وتفکر کرد،اما بعد از پذیرش آن باید در عمل به قرآن سبقت گرفت،چرا که زمان مطرح است با طول مدت محدود عمر آدمی.چنانکه علی علیه السلام می فرماید:مبادا دیگر امت ها بر شما در عمل به قرآن پیشی گیرند.
-
اسم اعظم مسبب الاسباب پروردگار
پنجشنبه 11 تیر 1394 18:56
اگر آیهء وادعونی استجاب لکم قرآن دنیا را بهشت میکند برای مومن به آن،توجه به مسبب الاسباب بودن پروردگار برای ما انسانهای دنیای خا کی بیشتر کار آیی دارد ذکر این اسم متوسل به آن را متوجه به این می کند که هر مشکلی را از راه حل مخصوص به خودش حل نماید در عین حال هم مشکل وهم راه حل را از خدا بداند.به عنوان مثال در کتاب جوامع...
-
آیا بد کرداری بد است؟!
پنجشنبه 11 تیر 1394 16:21
اگر بد کرداری به ترک آن بیانجامداصلا بد نیست چنا نکه علی علیه السلام میفرماید؛تجربه ای که بر اثر ضرر کسب کرده ای به اندازه ء هر آنچه ضرر کرده ای ارزش دارد وبنابر این بد بودن هم چندان بد نیست،چرا که به انسان می آموزد بنا به ضرب المثل فارسی ؛سکهء قلع را از سکه ء طلا تشخیص دهد.(یعنی به واسطهء تجربه شدن بدی ها،چگونگی آنها...
-
معجزه
پنجشنبه 11 تیر 1394 16:04
هر وقت دو آیتم زمان ومکان در پیش روی مدعیان دروغین قرار گرفته ،موجبات شکست ایشان رااز ارایه دلیلی قاطع در برابر دیگران فراهم آورده است.دلیل اعطاء معجزه به پیامبران نیز همین مو ضوع بوده است.تا انسان زمان و مکان را که دو عاملی که باعث خطای دید او می شود در نوردد و وجود خالق را درک کند.
-
علی (علیه السلام)وجواب او به عباس عموی پیامبر
پنجشنبه 11 تیر 1394 15:54
در نهج البلاغه آمده که عموی پیامبر(عباس)رو به حضرت علی(علیه السلام) کرده و می گوید آیا امر خلافت به عمو میرسد یا پسر عموی پیامبر؟! وعلی علیه السلام می گوید تو ای عمو از مها جرین نبودی وبا تطبیق این روایت با آیهء8 سورهءحشر در قرآن که دربارهء مهاجرین آمده وترجمهءقسمتی از آن اینست:خواستار فضل خدا و خشنودی او می باشند و...
-
انصاف پروردگار در برابر انسانها
پنجشنبه 11 تیر 1394 14:20
انصاف پروردگار در این آیهء قرآن مستور است که در ترجمهءآن آمده:(در قیامت)شمارا به همهء آنچه در دنیا انجام داده اید(به حقیقتش)آگاه میکنیم وبه شما ظلم کرده نمی شود ، بلکه نتیجهء اعما لتان به شما باز می گردد.به عبارتی پروردگار با کسی حب وبغض شخصی ندارد و این خود انسان است که با توجه به اعما لش خود راشامل لطف یا غضب...
-
تعریفی از عرفان
پنجشنبه 11 تیر 1394 14:06
شاید بتوان از عرفان تعریفی بدست آورد با خواندن آیهء آخر سورهء حشر:هر آنچه در آسمان وزمین است پروردگار را تسبیح میکنند.شاید بتوان گفت عرفان یعنی درک تنهایی انسان در کنار سایر موجودات و وظیفهء او در قبال خالق هستی
-
نتیجهء حاصل از دو خبر در چهارشنبه دهم تیر 1394
چهارشنبه 10 تیر 1394 22:58
در خبر آنلاین شهر خبر در تیتری با عنوان:پر درآمدترین وبدهکارترین دولت تاریخ ایران به نقل از مریم یعقوبی در آمد فروش ازسال1384 تا سال1392 یعنی دو دوره دولت های نهم ودهم درآمد ایران از نفت بالغ بر634 میلیارد دلار عنوان شده است و درست در همان صفحهء اقتصادی در ذیل خبری با عنوان:برای بازگشت به ایران وقت را تلف نکنید.هم...
-
منییت
چهارشنبه 10 تیر 1394 17:44
از قدیم الایام منییت را تقبیح کرده و مثلا در نزاع بین دو نفر میگفتند هر دو منند باید دو طرف نیم من شوند تا قهر به آشتی مبدل شود.اما اگر منییت افراد بر دو گونه باشد تربیت شده یا فاقد تربیت،هیچکدام پست و مضموم نیست(چون نشاندهندهء تفاوت فردی شخص با دیگران است)براین اساس منییت فاقد تربیت را میتوان براساس انسان بودن بدین...
-
نقش امام عادل در اجتماع
چهارشنبه 10 تیر 1394 17:18
دلیل اینکه شیعه اینقدر به امامان خود در امر دین بهاء میدهد نقش آن بزرگواران در احیاء و ثبات و نشر دین مبین اسلام است و امامت را ادامهءراه رسالت حضرت محمد(ص)ودر پرتوی وحیی که به آن حضرت شده می دانند،چرا که نقش امام عادل در اجتماع قرار دادن امر پروردگاربرتر از سایر امور می باشد.در غیر اینصورت بواسطهء عدم اجرای صحیح...
-
علت وجوب عدم اعتراض به پروردگار در سختی های رسیده در زندگی به ما
چهارشنبه 10 تیر 1394 15:48
اسلام به قول دکتر علی شریعتی در کتاب انسان بی خود وبنا به فرمایش علی(علیه السلام):الاسلام هو التسلیم به معنی ؛اسلام تسلیم در برابر پروردگار است و به قول علی (علیه السلام) در کلمات قصار نهج البلاغه:امور بر حسب تقدیر الهی در جریان است و گاه تدبیر با هلاکت همراه است.در اینجا به نظر می رسد که باید به این مهم که از نظر دین...
-
حضور قلب در نماز
چهارشنبه 10 تیر 1394 14:47
در گذشته عرفا و اهل طریقت به فقها ء ایراد می گرفته اند که دانستن ارکان واجزاء نماز همچون پوستهء دین است در حا لی که مغز وروح نماز حضور قلب درآنست و اشعاری همچون؛طواف دل کن وگرنه کعبه سنگ است و خاک وامثال این اشعار زیاد بیان می شده،ولی در عالم واقعیت هیچگاه بزرگی پروردگار و کوچکی بندگانش را عنوان نکرده اند واینکه هر...
-
اسماءالهی و خالق هستی
سهشنبه 9 تیر 1394 22:44
در صدر اسلام مشرکین و کفار به اسماء الهی خرده می گرفتند که اینها اسمهایی بی مثمی است که قرآن از پدیده های طبیعی برای اثبات آنها بهره گرفته و مصداق درستی این گفتار را سوگند های قرآن به مثلا شب یا روز و خورشید وماه وغیره می دانسته اند.در واقع آنها دچار خطای دید شده بود ند که آنها را دچار شبه و کژی رای و عقیده کرده...
-
تو ضیحی بریک سخن علی(علیه السلام)
سهشنبه 9 تیر 1394 13:14
اینکه از آن حضرت در نهج البلا غه نقل شده:زبان تیزت را متوجهء آموزگارت نکن.برای این بوده که بحث و جدل علمی مانعی بر سر راه نشر آزاد علوم ودانش مختلف و از جمله وحیانی میباشد و ریشه گرفته از این گفتار قرآن حکیم است که عالمان یهودی را از منع انتشار علوم وحیانی باز داشته است و دلیل عا لمان یهودی هم این بوده که چرا علومی که...
-
تو ضیحی بر یک دعای قرآنی
سهشنبه 9 تیر 1394 11:59
در قرآن حکیم به این مطلب اشاره شده که در ماه مبارک رمضان شیاطین در بندند کاری نکنید که بر شما مستولی شوند و از پروردگارتان بخواهید در غیر ماه مبارک رمضان هم آنها را بر شما مستولی نکند.آنچه که در رابطه با این دعا می توان گفت،پاسخ این سوال است که براستی چقدر از زندگی ما متاثر از بد رفتاری وبد گفتاری دیگران است این آیه...
-
سیری در سخن علی (علیه السلام)
چهارشنبه 3 تیر 1394 14:50
در روایتی از علی (علیه السلام) نقل شده که؛هرکه به دنیا روی بیاورد،دنیا به او پشت کرده و هر که به آن پشت کند، دنیا به او روی می آورد. با توجه به سخن دیگر آن حضرت که می فرماید؛پروردگار را ملکی است که هر روز ندا میکند :بزایید برای مردن، بسازید برای خراب شدن وجمع کنید برای فنا شدن.کهدر کلمات قصار نهج البلاغه آمده،به این...
-
سیری در زیارت روز جمعهء امام زمان
چهارشنبه 3 تیر 1394 14:29
در زیارت حضرت قا ءم آل محمد در روز جمعه می خوانیم:السلام علیک یا عین الله فی خلقه(سلام بر تو ای دیدهء پروردگار در بندگان خود)از کجا حضرتش به این مقام نایل گردیده است.باید گفت از آنجایی که حب و بغض آن حضرت برای پروردگار است.یعنی اگر عملی الهی به دیدهء آن حضرت برسد شاد و اگر بدکرداریی منفی رای پروردگار در حضور او صورت...