در رابطه با واسطهء فیض

مدتی پیش در برنامه ای از کانال کلمه اینطور عنوان شد که اعتقاد به واسطه ء فیض بودن ائمه ء اطهار مثل  اعتقاد  مشرکین صدر اسلام  است که معتقد بودند که بت هایشان واسطهء فیض هستند بین آنها وپروردگارشان ،من نفهمیدم این مثال مع الفارق را گوینده از کجا آورده چرا که بت از جمادات ساخته شده و هیچ استفاده ای از آن  نمی توان کرد چنانکه ابراهیم همهءبت ها را شکست به جز بت بزرگ را که بعد تقصیر خود را انداخت گردن بت بزرگ(چنان که در قرآن این داستان نقل شده است)ولی  تزکیه وتعلیم انسانها از جمله وظایف  پیامبران واوصیاء آنها بوده است چنانچه از معصومین روایت است ما تربیت شده توسط پروردگارمان هستیم و قرآن در مورد آنها می فرماید؛یزکیهم و یعلهم  الکتاب و آنها این تربیت را منتقل می کنند به پیروانشان وبه دلیل این انتقال آگاهی وعمل مبتنی برآن به آنها عنوان واسطهء فیض داده شده است.

توضیحی بریک مطلب در قرآن

در قرآن حکیم آمده که؛نماز تنها بر خاشعین آسان است وبرای بقیهء افراد امری دشوار است(سورهء بقره) ودر جایی  دیگر از معصومین روایت شده که ؛قرآن را ظاهری است وباطنی و همینطور ما می دانیم  که معتزله برای جلوگیری از تفسیر به رائ وتفرقه در پیروی از قرآن  بر این عقیده بوده اند که معنای حقیقی قرآن نمی تواند معنای ظاهری قرآن را رد کند با دانستن این مطالب ،چرایی این که چرا یکی به راحتی نماز را به جا می آورد ودیگری به سختی  کاملا معلوم است که خاشعین نماز را همان چند عمل ساده ای می دانند که برای خشنودی پروردگار به جا آورده می شود،چنانکه از امام محمد باقر قبلا ذکر کردم که در صورت نبودن قیامت می گوید ما چیزی را از دست نداده ایم چون کاری نکرده ایم .