راه حل رفع تنهایی در کلام امام علی علیه السلام

از ایشان در نهج البلاغه نقل شده که می فرمایند؛چه بسا فقیری که در شهر خود غریب است وثروتمندی که در غربت عزیز.بنابراین امام به وضوح بر نقش داشتن ثروت وجلب دوستی مردم توسط آن اشاره فرموده اند،گو اینکه به نظر نگارنده اسلام زمان ما همانی است که علی علیه السلام در نهج البلاغه اشاره میکند که اگر هدف شما قرآن وعمل به آن بود در میدان مسابقه گوی سبقت را از شما می ربودم ولی هدف شما چیزهایی غیر از عمل به قرآن است.

راه جلوگیری از وسواس فکری

این بیماری که توجه جوانان رابه خودش جلب کرده به طوری که قشر کثیری از افراد به آن دچارند به سبب خود ارضایی در میان قشر جوان ،رواج پیدا کرده است،وبی دلیل نیست که علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید؛بزرگترین گناه در پیش پروردگار گناهی است که تو انجام آنرا کوچک فرض میکنی ونیز وقتی که قرآن حکیم از رمز وراز برای قبول شدن نماز صحبت میکند میفرماید؛نمازی قبول میگردد که فرد را در باقی شبانه روز از انجام اعمال منافی عفت وسیئه بازدارد،بنابر این بهترین راه برای رفع این بیماری پرهیز از انجام این عمل است.

راه بالا بردن اعتماد به نفس

علی علیه السلام میفرماید چه بسا انسان فقیری که به واسطهء فقرش دربیان حق ساکت میگردد.واین نکتهء کلیدی است به این معنا که ثروت خصوصا از نوع اسکناس وتراول چک به شخص توان چانه زنی وروحیه می دهد.بنا بر این برای بالا بردن روحیهء اعتماد به نفس افراد باید به حجم نقدیگنی آنها توجه داشت،حداقل آن اینکه در سطح افراد همجور وهمگن از لحاظ قدرت خرج کردن  عقب نماند.

آزادی کلید موفقیت

در نهج البلاغه از حضرت امیر المومنین علی علیه السلام این طور نقل شده؛بندهء دیگری نباش چرا که پروردگارت تو را آزاد آفریده،تنهاوتنها هر انسانی موقعی میتواند بدرستی انتخاب کند که آزادی او تضمین شده باشد،اگر ممالکی مثل آمریکا در اقتصاد پیشرفت کرده اند به خاطر آنست که با عنوان اقتصاد آزاد شناخته می شوند،همینطور اعراب بادیه نشین بدو اسلام هنگامی پیروز میدان در برابر روم و ایران  ثروتمند آن زمان که امپراطوری بوده اند شدند که توسط پیامبر اکرم (ص)از تعلقات مادی آزاد گردیدند،این گفتهء اعراب هنگام تصرف بلاد دیگر معروف است که یا کشته می شویم و به بهشت میرویم ویا پیروز شده ودارای غنایم میگردیم.در سایهء آزادی است که عدالت عرصهءجولان پیدا میکند ومقرر میگردد وبنا به تعریفی که امام از عدل در نهج البلاغه ازاو نقل میشود،عدل یعنی هر چیزی در جای خودش قراربگیرد ،جنبهء آشکار پیدا میکند،بنابر این اگر بخواهیم فردی را به موفقیت رهنمون گردیم باید حتما وحتما اورا در زندگی آزاد بگذاریم ،تابا توجه به میل وعلاقه وتوانایی های نهفته در خود  راه درست را برای خود برگزیند ودر آن پیشرفت کند.

حکمت الهی مغایر با رحمت پروردگار نیست

در نهج البلاغه در وصف پروردگار عالم از علی علیه السلام نقل شده؛صفات واسماء او عین ذات او است وهیچیک از اسماء او بر دیگری برتری ورجحان نداشته ودر جایی دیگر از همین کتاب آمده پروردگار در برخورد با بنده گانش ابتدا با رحمتش برخورد میکند بعد با اسماء دیگرش،ما می دانیم که اسم الله  برای پروردگار نشان دهندهء تمام اسماءدیگر اوهم هست.دراینجا قسمتی از داستان همراهی خضر پیامبر را باموسی ذکر میکنم که در سر راهشان سوار کشتی شدند و خضر کشتی را سوراخ نمود موسی دلیل این کار را پرسید آن حضرت فرمود که در سر راه بادزدان دریایی رو به رو میشویم وآنها کالا های افراد این کشتی را میخواهند واین کار سبب میشود آنها به کالاها دست یابند واز قتل مسافرین این کشتی در گذرند ومدتی گذشت و درستی گفتار حضرت خضر بر موسی آشکار شد چون همان وقایع رخ داد.حال باید دید کشتی سالم بهتر بود باکشته شدن مسافرانش ویا کشتی سوراخ شده ومعیوب ورهایی مسافرانش از مرگ.نویسنده ای نوشته بود در یکی از مسافرتهایش سفرش به شهری می افتد وشب بود هوای پیاده روی به سرش می زند ومیرود بیرون هتل محل اقامت قدم بزند اتفاقا زنی را می بیند که گدایی میکند وقتی دقت میکند می بیند دایهءدوران کودکی اش است مبلغ زیادی پول به او که آوارهء خیابان بوده می دهد وبر میگردد هتل با وجدان راحت که هر کاری که از دستش در آن شهر بر می آمده برای آن زن انجام داده است صبح که روزنامهءمحلی را میخواند میبند آن زن کشته شده ودلیل فوتش توسط اشرار مبلغ هنگفتی پول بود که با خود حمل می نموده است.بادانستن این موضوعات باید برای هر چه که از پروردگار خواسته ایم واو داده ویا نداده هر دو به یک میزان سپاسگذار حضرتش بود.