-
شک و تردید دلیلی برای قطع و یقین علی علیه السلام
سهشنبه 12 اردیبهشت 1396 16:57
علی علیه السلام می فرماید: از تغییر در تصمیم ها پی به وجود پروردگار بردم، این به مانند گفتهءمسیح میماند که از او پرسیدند این اخلاق نیکو را چگونه بدست آوردی او گفت بدی بدکرداران را دیدم و آنرا انجام ندادم.چرا که تغییر در تصمیم از شک وتردید و در نهایت از جهل بر میخیزد و آن حضرت در مورد خودش می فرماید اگر پرده ها کنار...
-
حکمت تعدد نفوس در انسانهای معمولی و پیامبران
شنبه 2 اردیبهشت 1396 21:54
وقتی از نفس سخن به میان می آید ،ذهن ها متوشش شده که اصلا نفس چیست در وجود انسان،چرا که بدن آدمی دیده می شود ونفس او نه،بگذریم از اینکه به اصطلاح علماء این حوضه بحث های کلامی متعددی به کار برده اند وهمگی از بیان واقعی آن عاجز ویا اصلا خود نفهمیده و نتوانسته اند بفهما نند وخوب دکتر علی شریعتی گفته که دلیل امی بودن...
-
معنایی برای نورالسموات والارض
چهارشنبه 4 اسفند 1395 15:43
نور السموات والارض می تواند تشبیهی به خالقییت پروردگار دربارهء آسمانها وزمین باشد به عبارتی چون هر مخلوقی بنا به رابطهء علییت وابسته به دلیلی است که در اینجاهمان خالق است ،قرآن به زبانی شیوا میخواهد بگوید عالم وجود خود محضر وجود خالق میباشد.یا به عبارتی با دیدن عالم هستی ما پی به وجود خالق میبریم وچون نور مظهر روشنایی...
-
تفاوت فردی واجتماعی نقش نیکوکاری
سهشنبه 19 بهمن 1395 22:36
ازلحاظ فردی همین بس که در روایت رسیده نشانهء ایمان را خوشحال شدن خود شخص از عملی نیکویی که انجام داده وبالعکس ناراحتی از انجام عمل بدی که کرده است میدانند ولی علی علیه السلام امام متقیان است و تقوا درجهءبالاتری از ایمان دارد در جایی که در نهج البلاغه آمده در نامه ای که سفارشاتش به مالک اشتر بوده؛مبادا در برخورد با...
-
دلیل در هم فروختن اجناس از منظر علی علیه السلام
سهشنبه 19 بهمن 1395 22:19
از سفارشات علی علیه السلام به میثم تمار (خرما فروش) بوده که در هم بفروش (درعمل خرمای ریز را جدا نکن تا آن را به قیمت کمتری بفروشی و خرمای درشت را به قیمت بیشتری بفروشی)دلیل این امر بر می گردد به اینکه خرمای گران را کسی که استطاعت مالی بهتری دارد خریداری کرده و خرمای ریز تر را فردی که استطاعت مالی خوبی ندارد می خرد پس...
-
دلیل یک فرمایش علی علیه السلام راجب به سجدهء نماز
شنبه 16 بهمن 1395 15:28
نقل شده که آن حضرت در قسمتی از فرمایشش به یک نماز گذار فرمود سجدهء اول در نماز یعنی ما از خاکیم وهنگامی که سر بر میداریم گویای حیات اولیهءما در این جهان است.وسجدهء دوم به منزلهء اقرار ما به مرگمان می باشد وسر برداشتن دوم اشاره به حیات پس از مرگ در روز قیامت دارد. دلیل این گفته را هم میتوان این دانست که انسانها از نسل...
-
دلیل یک روایت معروف از حضرت رسول اکرم(ص)
جمعه 17 دی 1395 18:57
بسیار این سخن رسول اکرم ذکر گردیده وندانستیم که چرا آن حضرت این قدر تا کید داشته که پس از نقل حدیث به حکمت آن می پردازیم.روایت اینست؛برای دیگران بپسند آنچه برای خود می پسندی وبرای دیگران مپسند آنچه برای خود نمی پسندی .این کلام بر میگردد به جهان بینی شخص که اگر الهی باشد جهان را عاری از خالق تصور نمی نماید وروی سخن هم...
-
بررسی یک واقعیت
چهارشنبه 1 دی 1395 22:19
اهل کلیسا ی مسیحی معتقدند که وحی در مقابل عقلانیت قرار دارد اگر دلیل قطع وحی راپس از پیامبر اکرم بنا به گفتهء دکتر علی شریعتی رسیدن انسان به مقام عقلانیت و رشد عقلانی او بدانیم ،لاجرا به این نظر آنها باید احترام گذاشته شود چرا که پی میبریم آن عقلانیتی که بشر ماقبل حضرت رسول اکرم بوده عقلانیت متعالی نبوده است.
-
نقش داشتن ظرفیت در طلب حاجات
چهارشنبه 1 دی 1395 21:22
منقول است عده ای از مردم از یکی از امامان شیعه سوال کردند که اگر بد رفتاری و ظلم وستم خلفای جور سبب برخورداری بیشتر آنها از مواهب مادی گردیده ،آیا میتوانیم ما هم همان اعمال را انجام دهیم و همان نتایج را بگیریم که حضرتش آنها را از این امر منع کرد و گفت شدت بدی اعمال آنها به حدی است که هر کسی توانایی انجام آن را ندارد...
-
دلیل یک دعای امام خمینی
دوشنبه 29 آذر 1395 22:11
ازاونقل شده که به جای حول حالنا الی احسن الحال می گفته حول حالنا الی الحال ،دلیل این امر را در تسلیم و رضای ایشان در برابر پروردگار باید جستجو کرد که در زیربه آن اشاره می شود؛یکی از اسماء الهی تصییر الامور است به معنای اینکه سررشتهءتمام امور به دست پروردگار است وهمین طور جملهءلا حول ولا قوه الی بالله اشاره به این دارد...
-
مقام شکر گذار واقعی
یکشنبه 21 آذر 1395 23:01
در معراج السعادهء ملا احمد نراقی که یک کتاب اخلاقی است میگوید شکر گذار واقعی هم هنگام بر خورداری وهم هنگام محرومیت به یک میزان شکر گذاری می کند (ولی دلیلی برای این عمل نیاورده است) دلیل این امر را می توان در کلام حضرت علی علیه السلام پیدا کرد ،در جایی که میفرماید کسی که به رسیده از دنیا خوشحال نشود و به آنچه از دست...
-
بررسی یک روایت منقول از معصومین
پنجشنبه 18 آذر 1395 22:51
در روایتی آمده ؛چون دعای بنده ای در دنیا اجابت نشود پس از مرگ او پروردگار به او میگوید دعایی کردی وچون امکان رسیدن آن به تو نبود حال این ثواب ها در قبال آن دعا مال تو و چنان بخشش میکند که آن بنده ترجیح میداد دعا هایش در دنیا هیچ کدام برآورده نمی شد. اما در سورهء آل عمران آیهء 47 اینطور آمده ؛مریم گفت:پروردگارا مرا...
-
قبلهء کعبه و اصالت اصلی بشر
پنجشنبه 11 آذر 1395 21:17
شیعهء دوازده امامی روزی را در سال قمری به عنوان روز دحو الارض گرامی می دارند و آن را روزی به حساب می آورند که زمین از زیر کعبه گسترش یافته و کرهء ارض پدید آمده است،اگر چنین باشد توجه تمام مسلمین را در نماز به سوی قبله (علاوه بر نظم و هما هنگی مسلمانان) میتوان به تذکر این نکتهء اساسی به آنان دانست؛که شما از خاکید وبه...
-
حکمت یکی از جملات قصار نهج البلاغه
چهارشنبه 3 آذر 1395 19:17
علی علیه السلام درجملاتی که از او نقل شده اینطور بیان میکند؛چه بسا قضا و قدر الهی موجب مرگ تدبیر یاشد،مفهومی که این روایت با خود به همراه دارد اینست که گاه به علت آگاه نبودن انسان به شرایط زمانی ومکانی فردای خودش دچار اشتبا ه گردیده وبنا به مهمی آن امری که در آینده رخ میدهد (مثل وقوع قیامت و انتخاب دنیا به عنوان تنها...
-
راز گفته شده توسط راوی از علی علیه السلام
چهارشنبه 3 آذر 1395 18:58
راوی میگوید؛او (علی علیه السلام)در طول عمرش یک وعده غذای سیر نخورد،برخی این را به سبب زهد آن حضرت تلقی کرده اند در صورتی که راز این امر حفظ سلامت وجودشان بوده است.به دلیل اینکه در زمان رسول اکرم یکی از پا دشاهان حکیم ماهری را در امر طب به مسلمین اهداء کرد تا به رفع بیماری های آنها بپردازد،حکیم مدتی دراز بیکار ماند و...
-
توضیحی بر یک روایت دربارهءدعا کننده
جمعه 30 مهر 1395 21:47
از حضرت رسول مروی است ناتوان ترین فرد شخصی است که دعا نمی کند ویا به عبارتی ناتوان تر از شخصی که دعا میکند شخصی است که دعا نمیکند. این وجه تشابه بین دعا کننده و تارک آن دلیل بر هم سنخ بودنشان نیست ،بلکه کسی که دعا میکند نیز نیازمند است چون مفهوم دعا کردن نیازمندی به دیگری است که غنی است .بنا بر این وجه تشابه آنها...
-
توضیحی بریک روایت از امام رضا علیه السلام
جمعه 23 مهر 1395 22:10
در روایتی آمده از آن حضرت از معنی اقتصاد سوال کردند فرمود میانه روی .با توجه به معنی این لغت که در فرهنگ معین آمده به همین مفهوم متوجه می شویم که آن حضرت معنی لغتی این کلمه را برای سوءال کننده بیان کرده اند و منظورشان حکمت و دانش اقتصادی نبوده وچه بسا چون چنین کلمه ای در ان زمان تازه گی داشته مورد توجهء شخص سوءال...
-
حکمت یک بیان امام علی علیه السلام راجب به زن
دوشنبه 19 مهر 1395 23:44
در نهج البلا غه اینطور آمده(در بخش کلمات قصار):همه چیز زن بد است وبدترین چیزی که دراوست اینست که ازاو گریزی نیست.این فرمایش ایشان دیدگاه قرآنی دارد چرا که علاقه به زن از راه حلالش نوعی امتحان الهی است و قرآن در مورد حرامش می فرماید گرد زنا نگردید.پر واضح است موجودی که حلالش امتحان و حرامش عقاب به همراه داشته باشد چیز...
-
چرا باید علی علیه السلام را مانند رسول اکرم رحمت للعا لمین دانست
پنجشنبه 15 مهر 1395 23:21
به این موضوع ازدیدگاههای متعددی میتوان پرداخت اول عدل علی که جامعه را در شرایط ایده آل قرار می دهد به معنی واضح اینکه چون علی مقام عادل بودن را داراست ،جامعهء فارغ شده از جنگ های پس از پیامبر را انتظام میبخشیدویابه عبارت واضح تر حیطهء وظایف هر شخص رادر اجتماع آنروز میتوانست براساس قابلیت های فردی افراد مشخص...
-
علت توهین قرآن به علمای یهودی
پنجشنبه 15 مهر 1395 14:56
چنا نچه در آیه ء 41 سورهء بقره آمده؛وبه آنچه نازل کرده ایم که موءید همان چیزی است که با شماست،ایمان آرید ونخستین منکر آن نباشید.و چنانچه در قرآن آمده که علمای یهودی به یکدیگر میگفتند آیا وحیی که در دست ماست به آنها یاد دهیم تا بوسیلهء آن راه مجادله را برخود هموار سازیم،واز آنجایی که عرب بیسواد گرویدن به پیامبرش را...
-
بررسی دمیده شدن روح در کا لبد آدم ابو البشر
شنبه 3 مهر 1395 21:55
درمورد دمیده شدن روح در کالبد آدم ابو البشر وسوالی بر این عبارت که؛منظور از روح خدا که در انسان دمیده شده چیست؟ در گوگل که جستجو کنیم در آنجا به دو آیهء 29 سورهء حجر و آیهء85 سورهء اسراء اشاره شده که اولین آیه به این معناست؛از روح خود در آن دمیدم ودر دومین ایه این چنین آمده؛از تو دربارهء روح سوال میکنند،بگو روح تحت...
-
حکمت وجوب برخی اعمال و ترک برخی اعمال دیگر
جمعه 2 مهر 1395 22:37
شخصی می گفت کاش خدا از گناه شیطان در میگذشت تا این همه افراد از جانب او به جهنم نمی رفتند،اصلا براستی فکر کرده اید که چرا این همه بر کار خیر تاکید شده یا بر ترک گناه ترغیب گردیده و چرا در دنیای ما بر اساس خیر و شر جنگ ها صورت می گیرد و خون ها ریخته می شود؟!جواب میتواند این باشد که کنندهء آن خیر یا شر معلوم گردد به این...
-
بررسی یک روایت در مورد مجا لست با پیران
پنجشنبه 1 مهر 1395 23:25
در روایتی است که برکت در همنشینی با پیران است،در این مورد باید این موضوع را مد نظر داشت که نه هر پیری بلکه آنکس که عمر خود را در راه انجام وظایف دینی گذرانده باشد در غیر اینصورت ممکن است شخص با زیچهء پیری قرار بگیرد که تمام قوای خود را در بهره بردن از دنیا به مفهوم مذموم دینی اش گذرانده باشد .در زمانهء ما در کشورهای...
-
توضیحی بریک قسمت یک ایهء قرآن
چهارشنبه 31 شهریور 1395 14:57
درقرآن اشاره شده به اینکه با طول عمر ،انسان بادو امر آزمایش می شود اول کمی در مال و دوم کمی در سلامت جسم.دومی که ملموس بوده و دیده ایم پیران بسیاری که کلیهء اندام بدنشان فرتوت وپیر شده است،ولی شبه ای در اولین قسمت این آزمایش وجود دارد و آن اینست که نخیر ما پیران بسیاری را دیده ایم که جزو ثروتمندان به شمار میآیند واصلا...
-
بررسی یک روایت از پیامبر در مورد کار
دوشنبه 29 شهریور 1395 22:50
از آن حضرت نقل شده که به فردی برخوردند که مدام عبادت میکرد آن حضرت از اصحاب پرسیدند پس امورات مادی اش را چگونه تا مین میکند یکی از اصحاب اظهار کرد که من از راه اکرام او مایحتاج او از جمله غذایش را تامین میکنم ،پیامبر اکرم اورا از این کار باز داشت و فرمود کسی که این را تامین میکند از او بهتر است بگذارید برود کار کند و...
-
حکمت شهادت امامان معصوم شیعهء اثنی عشری
یکشنبه 7 شهریور 1395 22:31
حکمت شهادت این بزرگواران را باید در حکمت رسا لتشان جستجو کرد،یعنی همان عاملی که برایش ماءمور بوده اند (دادن آگاهی وبرطرف کردن جهل انسانها) سبب به شهادت رسیدن ایشان شده است.گو اینکه این بزرگواران در حین ارشاد خلق خود قبل از مردم به اموری که می گفته اند عمل کرده واز این طریق به با لنده گی رسیده اند که باید آخرین مرحلهء...
-
تمثیلی برای یک فتوا
جمعه 29 مرداد 1395 22:37
اینکه گفته شده در هنگام نماز خواندن به قبول شدن یا نشدن آن کاری نداشته باش و به آن فکر نکن ، سخن درستی است . خلاف این سخن برای آدمی به منزلهء کوفتن خود به دیواری است که پشت آن بر شخص رهرو پوشیده است چرا که ما از رای پروردگار برای نماز خواندن و وجوب آن بر هر مسلمان آگاهیم ولی از نحوه ومیزان پذیرفته شدن آن بی اطلاعیم.گو...
-
چگونگی و کم وکیف معصومیت معصومین
سهشنبه 19 مرداد 1395 20:10
در معراج السعادهء ملا احمد نراقی که کتاب اخلاق است این مطلب به چشم می خورد که در برابر هر صفت حمیده ،دو صفت نکوهیده وجود دارد که از جانب افراط و تفریط آن صفت حمیده می باشد با این اوصاف وصف معصومیت معصومین آسان میگردد به این مضمون که معصومین با آگاهی از نحوهء اغناء نیازهای روحی وجسمیشان از طریق شرع مبین اسلام در سایهء...
-
ترجمهءچند آیه از سورهء بقره
دوشنبه 18 مرداد 1395 22:32
44 .آیا مردم را به نیکی فرمان میدهید وخود را فراموش میکنید،بااینکه شما کتاب(خدا) را می خوانید؟(هیچ)نمی اندیشید؟ 45 از شکیبایی و نماز یاری جویید.وبه راستی این(کار)گران است،مگر بر فروتنان 55 وچون گفتند(ای موسی ، تا خدا را آشکارا نبینیم،هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد)پس در حالی که مینگریستید صاعقه شما را فرو گرفت 56 سپس...
-
شیوهء مدیرتی علی علیه السلام مطعلق به تمام زمانها و ادوار است
دوشنبه 18 مرداد 1395 19:20
حضرت علی علیه السلام وقتی دلایل موفق نشدن خود را بیان میکند از سه مورد یاد میکند اول اینکه پشت درب های بسته برای مردم تصمیم گیری نکرده ودیگر این وظایف خود را بر مردم و وظایف آنها را نسبت به خود بیان کرده وسوم اینکه سپا هیانش همراه نبوده اند ودرصفحهء43 کتاب مدیریت رفتار سازمانی نوشتهء رابرت کریتنر و آنجلو کینیکی ترجمهء...