تمثیلی برای یک فتوا

اینکه گفته شده در هنگام نماز خواندن به قبول شدن یا نشدن آن کاری نداشته باش و به آن فکر نکن ، سخن درستی است . خلاف این سخن برای آدمی به منزلهء کوفتن خود به دیواری است که پشت آن بر شخص رهرو پوشیده است چرا که ما از رای پروردگار برای نماز خواندن و وجوب آن بر هر مسلمان آگاهیم ولی از نحوه ومیزان پذیرفته شدن آن   بی اطلاعیم.گو اینکه قرآن میزان پذیرفته شدن نماز را خودداری از فحشا و منکر در ساعات غیر از اوقات نماز میداند.

چگونگی و کم وکیف معصومیت معصومین

 در معراج السعادهء ملا احمد نراقی که کتاب اخلاق است این مطلب به چشم می خورد که در برابر هر صفت حمیده ،دو صفت نکوهیده وجود دارد که از جانب افراط و تفریط آن صفت حمیده می باشد با این اوصاف وصف معصومیت معصومین آسان میگردد به این مضمون که معصومین با  آگاهی از نحوهء  اغناء نیازهای روحی وجسمیشان از طریق شرع مبین اسلام در سایهء عمل به وحی راه را برای  غلبهء نفسانیات بر خود بسته وبا دوری کردن از اعمال رذیله به دلیل دانستن قبح این اعمال خود را بیمه کرده اند به عنوان مثال در بعد  مادی اینطور این مطلب را می توان شرح داد که بلا تشبیه امام مانند مرد جوانی میماند که برای دوری از روابط نامشروع ازدواج کرده وپس از ازدواج با نا محرمش رابطه بر قرار نمی کندکه قسمت اول از بعد اغناء جنسی امام وقسمت دوم از بعد تقوای آنان به شمار می آید.حال این آگاهی چگونه به ایشان داده شده ابتدا از پروردگار به حضرت محمد داده شده چنانچه از حضرت علی علیه السلام نقل شده که ما تربیت شده توسط خداییم که به همین اشاره شده است واز حضرت  پیامبر پس از ایشان به علی علیه السلام رسیده ونسل اندر نسل باقی مانده تا امام دوازدهم.

ترجمهءچند آیه از سورهء بقره

44

.آیا مردم را به نیکی فرمان میدهید وخود را فراموش میکنید،بااینکه شما کتاب(خدا) را می خوانید؟(هیچ)نمی اندیشید؟

45

از شکیبایی و نماز یاری  جویید.وبه راستی این(کار)گران است،مگر بر فروتنان

55

وچون گفتند(ای موسی ، تا  خدا را آشکارا نبینیم،هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد)پس در حالی که مینگریستید صاعقه شما را فرو گرفت

56

سپس شما را پس از مرگتان برانگیختیم؛باشد که شکر گزاری کنید.

62

در حقیقت،کسانی که(به اسلام)ایمان آورده،و کسانی که یهودی شده اند و ترسایان و صا بءان،هر کس به خدا وروز باز پسین ایمان داشت وکار شایسته کرد،پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت،ونه بیمی بر آنان است،و نه اندوهناک خوهند شد

شیوهء مدیرتی علی علیه السلام مطعلق به تمام زمانها و ادوار است

حضرت علی علیه السلام وقتی دلایل موفق نشدن خود را بیان میکند از سه مورد یاد میکند اول اینکه پشت درب های بسته برای مردم تصمیم گیری نکرده ودیگر این وظایف خود را بر مردم و وظایف آنها را نسبت به خود بیان کرده وسوم اینکه سپا هیانش  همراه نبوده اند ودرصفحهء43 کتاب مدیریت رفتار سازمانی نوشتهء رابرت کریتنر و آنجلو کینیکی ترجمهء دکتر علی فدهنگی ودکتر حسین صفرزاده مطالب زیر عینن برای تقویت مها رتهای کاربردی وشرح مهارتهای مدیریتی موثر اینطور وصف گردیده است:1.اهداف و شیوه ها را برای تمامی افراد سازمان شرح دهید 2.مشارکت،ارتباط رو به بالا وپیشنهادات را تشویق نمایید 3. جهت یک جریان منظم کاری،برنامه ریزی و سازماندهی کنید. 4.تخصصهای تکنیکی و مدیریتی لازم را جهت پاسخ به سوالات مرتبت با سازمان و فعالیتها کسب نمایید5.کار را ازطریق تشکیل گروه،آموزش،مربیگری و حمایت افراد تسهیل کنید 6....و غیره .بدون شک با توجه به این گفتهء امام معصوم که قرآن مال همهء زمانها است و علی علیه السلام در جنگ صفین ودر نهج البلاغه ازاو نقل می شود که خود را قرآن ناطق توصیف کرده(برای لشگریانش که حقهء معاویه را نخورند که لشگریانش  قرآن را بر سر نیزه کرده ومی گفتند بگذارید قرآن بین ما حکمییت کند) شیوهء مدیریت علی علیه السلام هم مال تمام زمانها است.

نقدی بر یک گفتهء بارنارد

او میگوید؛اگر می خواهید بدانید چرا یک شخص نالایق ارتقاء پیدا میکند به کار زیر دستانش نگاه کنید. دکتر علی شریعتی در کتابش این مطلب را استحمار مینامد وبه زبان ساده تر سوء استفادهءکردن از ترس دیگران یا به عبارت بهتر سوءاستفاده از دسترنج دیگران با القاء ترس به آنان مد نظر نویسنده بوده که ما در تعبیر اسلامی اقتصادی خود آنان را زالو بنامیم تعریف کاملی ارایه داده ایم.