-
نقدی بر یک گفتهء بارنارد
دوشنبه 11 مرداد 1395 23:47
او میگوید؛اگر می خواهید بدانید چرا یک شخص نالایق ارتقاء پیدا میکند به کار زیر دستانش نگاه کنید. دکتر علی شریعتی در کتابش این مطلب را استحمار مینامد وبه زبان ساده تر سوء استفادهءکردن از ترس دیگران یا به عبارت بهتر سوءاستفاده از دسترنج دیگران با القاء ترس به آنان مد نظر نویسنده بوده که ما در تعبیر اسلامی اقتصادی خود...
-
نقدی بریک جملهء قصار خواجه عبدالله انصاری
دوشنبه 11 مرداد 1395 23:27
او میگوید:بارالها!آرامشی عطا فرما که بپذیرم ،آنچه را نمیتوانم تغییر دهم و شهامتی که تغییردهم آنچه را می توانم و دانشی که درک کنم تفاوت این دو را.بحث من بر سر قسمت آخر این گفته میباشد یعنی و دانشی که درک کنم تفاوت این دو را که اگرنمیدانست چرا درخواست کرد یا به عبارت بهتر او میخواهد چیزی را که نمیداند که اینطور نیست چرا...
-
نقدی بریک جملهء قصار از کیم وو چونگ
دوشنبه 11 مرداد 1395 22:57
او میگوید؛اکثر نو آوری ها حاصل افکار ساده هستند،این حرف از دو حالت خارج نیست یا منظورش این بوده که نو آوران دارای فکر ساده ای هستند که با توجه به دست آورد مفید این جماعت برای بشریت آن را اگر بی احترامی ندانیم باید ناسپاسی تلقی کنیم و وجه دیگر آنست که صاحبان افکار ساده بیشتر نو آوری میکنند که با توجه به خیل عظیم...
-
حکمت فتاوی مراجع تقلید در مورد کثیر الشک
دوشنبه 4 مرداد 1395 15:44
حکمت این فتاوی در خود نشر رساله عملیه توسط مراجع تقلید مستتر است.بدین معنا که این رسالات چاپ شده تا مقلدین درست به وظایف خود عمل کنند یابه عبارتی اصل درست عمل کردن است ودر جایی که در رساله آمده هر کس سه بار در یکروز و یاسه بار در سه روز شک کند کثیر الشک است ونباید به شک خود عمل کند ، به مقلدین تفهیم شده که این فتاوی...
-
نفی دور زدن قوانین الهی
چهارشنبه 2 تیر 1395 16:23
قبلا توضیح داده شد که قرآن می فرماید نگویید راعا بلکه بگویید انظروا و دلیل آن هم بیان شد.حکایت بت پرستان هم همین است ،آنجایی که بت هایشان را وسیله ای برای تقرب یه پروردگار می دانند که قرآن با آن به مخالفت بر خواسته ،دین الهی جای من بمیرم تو نمیری نیست،اینکه هر کاری می خواهی بکنی و بعد با قربانی در پای بت از گناهان پاک...
-
نقص عمل انسان و بخشش بیکران پروردگار
سهشنبه 1 تیر 1395 22:22
در روایتی آمده که پیامبر اکرم رو به اصحاب کرد و فرمود چه کسی میتواند دو رکعت نماز بخواند که در آن فارغ از دنیا باشد و جا یزه ء آن را چند شتر سرخ مو قرار داد کسی مدعی نشد جز علی بن ابی طالب (علیه السلام) که نماز را در حضور پیامبر برگزار کرد .آن حضرت رو به علی کرد و گفت تو در اواخر نمازت به فکر شتران سرخ مو افتادی که...
-
وجوب دسته بندی انسانها از دید قرآن
سهشنبه 1 تیر 1395 15:53
از برخی افراد که پرسیده می شود با این اعمال بدی که داری روز قیامت چکار میکنی ؟می گویند هر کار بقیه کردند من هم می کنم. ویا به عبارت ضرب المثل فارسی می خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو،ولی در سورهء واقعه پروردگار انسانها را به سه دستهء سابقون و اهل یمین واهل شمال تقسیم میکند که بر اساس عمل انسانها این دسته بندی صورت...
-
مناظرهء امام شیعه با دهریون
سهشنبه 18 خرداد 1395 23:06
در روایت از امام پنجم یا ششم است که کسانی که به اسلام عقیده نداشتندوایشان را از نماز خواندن نهی کرده وآن را بی مورد می دانستند اینطور دلیل آورده اند که یا حسابی هست که در آن صورت شما(منکرین)ضرر خواهید کرد ویا حسابی نیست که در این صورت من کاری انجام نداده ام در این جا منظور امام نماز خواندن از دید منکرین است که این عمل...
-
دلیل یک رفتار نقل شده از پیامبر اکرم در اصول کافی
چهارشنبه 5 خرداد 1395 22:03
در این کتاب نقل شده که پیامبر میهمان شخصی بود ودر منزل او دید مرغی یا کفتری از بالای دیوار تخم کرد و تخمش به زمین نیا فتاد بلکه روی میخی که در دیوار بود قرار گرفت آن حضرت تعجب کرد صا حب خانه که تعجب ایشان را از این واقعه دید گفت این که چیزی نیست خدا گواهه که تا حال هیچ خسرانی نه در مال ونه درجانم ندیده ام پیامبر نهار...
-
دربارهء رمان اتوبوس آبی
سهشنبه 4 خرداد 1395 15:49
انسان با مطا لعهء این رمان بی اختیار به یاد این جملهء کارل مارکس در کتاب سرمایه می افتد:جنگ طبقاتی است که تاریخ می سازد.
-
ذکر یا حنان ویا منان مجوز جنت
سهشنبه 4 خرداد 1395 15:07
در معراج السعاده ملا احمد نراقی روایتی شده به این معنا؛بنده ای در محا سبهء اعمال رد می شود واو می گوید یا حنان یا منان ،حضرت حق می گوید اورا به جنت برده وبا حوریان تزویج کرده ودر آنجا ،سکنایش دهید.علت این موضوع در روایتی دیگر که از علی علیه السلام روایت شده مستور است.از آن حضرت معنای این دو اسم حضرتش را پرسیدند...
-
توصیه ای در بارهء کتاب اتوبوس آبی ر. اعتمادی
پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 22:56
رمان زیبا و منحصر به فردی است،که خواننده را همراه خود به درون زندگی سامان برده وقدم به قدم با او همراه می سازد.
-
طرح کلی رمان بار دیگر باتو در میان عطر و سکوت ،پرویز قاضی سعید
چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 22:02
این رمان 200 واندی صفحه ای بر اساس این طرح کلی استوار است؛بهار و باران دو خواهر دو قلو هستند که پس از فوت پدر ارثیهءاوبه آنها می رسد چون پیشتر مادرشان را از دست داده اند بهار که هوای خارج رفتن به سرش میزند معلمی خصوصی میگیرد که عاشق او شده وخود را به او تسلیم میکند ولی نیاز از زیر بار ازدواج با او طفره می رود به...
-
فریب نخوردن از نماز خواندن وروزهءفراوان افراد
جمعه 21 اسفند 1394 22:34
در عیون اخبار الرضا ج2.ص51 و همچنین در اصول کافی ج2،ص 104 و همچنین در بحار الانوار ج42،ص114 دو روایت با مضامین زیر آمده:1.به زیادی نماز وروزه وحج و مناجات شبانهءمردم نگاه نکنید،بلکه به راستگویی و امانتداری آنها توجه کنید.2.فریب نماز وروزهءمردم را نخورید،زیرا گاهی آدمی چنان به نمازو روزه خو میکند که اگر آنها را ترک کند...
-
نشانهء نادان از زبان علی علیه السلام
جمعه 30 بهمن 1394 21:48
در نهج البلاغه از آن بزرگوار مروی است که ؛نادان را نمی یابی مگر در افراط وتفریط در امور،سخن درستی که برهان عقلی هم داراست چرا که اگر انسان به امری که در حال انجام آنست آگاهی داشته باشد آنرا به اندازه ونه زیاد و کم انجام می دهد.
-
رقم بدهی پدیده اعلام شد
دوشنبه 12 بهمن 1394 20:35
به نقل از سایت شهر خبر و اخبار اقتصادی آن درروز دوشنبه 12 دیماه 1394 این رقم 84 هزار میلیارد ریال می باشد.
-
قسمت آخر خطبهء 38 نهج البلاغه
دوشنبه 12 بهمن 1394 01:34
فما ینجو من الموت من خافه،ولا یعطی البقاء من احبه؛نه ترس از مرگ علت نجات است، ونه عشق به بقاء عامل جاو دانگی است. حضرت می خواهد بگوید ؛چه از مرگ بترسی ویا دوست داشته باشی بیشتر زندگی کنی ،حیات و مرگت به دست دیگری است که قرآن در وصفی که از حضرت حق میکند از او با عنوان :یحیی ویمیت (او حیات می بخشد و می میراند)یاد میکند.
-
توصیف امام حق از بیان علی علیه السلام
پنجشنبه 8 بهمن 1394 23:51
شما میدانید که حاکم بر نوامیس و جان واموال واحکام نباید بخیل باشد تا در گرد آوری مال مسلمانان به نفع خود حریص باشد ونباید جاهل باشد تا با جهلش مردم را گمراه کند ونباید ستمکار باشد تا آنان رابه ستم خود از حقوقشان محروم نماید ونباید در وحشت از دست به دست شدن دولتها باشد تا قومی رابه قوم دیگری ترجیح دهد ونباید رشوه خوار...
-
کلمات قصار 35 نهج البلاغه
پنجشنبه 8 بهمن 1394 00:07
هر که دامنهء آرزوهایش گسترده شود ،کردارش ناروا گردد(35).افزایش دامنهء آرزوها به معنی زیاده خواهی است که انسان را از زمرهء دارندگان دو صفت تسلیم ورضا که از خصو صیات بارز یک مومن واقعی است خارج می کند و بنا به تعریفی که از موءمن واقعی از معصومین در دست است که تنها افراد موءمن هستند که خلق از دست و زبانشان در آسایش اند...
-
کلمات قصار 33 نهج البلاغه
چهارشنبه 7 بهمن 1394 23:49
برترین توانگری ترک آرزو هاست.(33)چون بر آورده کردن آرزوها زمان می برد امام در راستای کسب آخرت می خواهد بگوید زمان را از دست مده که زمان طلا است بلکه از طلا ارزشمندتر است چرا که با زمان می توان طلا را به دست آورد ولی با طلا نمی توان زمان عمرمان را بیشتر کنیم پس در تهایت این امر عین توانگری است.
-
معنای کلمات قصار 87 نهج البلاغه
سهشنبه 6 بهمن 1394 14:47
امام می فرماید :فقیه کامل کسی است که مردم را نه از آمرزش خداوند نا امید گرداند ونه از رحمت حق ماءیوسشان سازد ونه از مکر خداوند ایمنی دهد.به عبارت واضح تر این پروردگار است که جزا می دهد و در پیشگاه او هر کس در گروی عمل خویشتن است وتنها وظیفهء فقیه کامل دادن آگاهی به مردم است وبس.و قرآن هم این گفته را تایید میکند در...
-
تحلیل گفته ای از علی علیه السلام
دوشنبه 5 بهمن 1394 23:18
در کتابی از دکتر علی شریعتی آمده(به نقل از علی علیه السلام):من به راههای آسمان آگاه ترم تا راههای زمین البته این در ادامه ء این مطلب است که می فرماید از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست دهید و در نهج البلا غه آمده ازایشان دنیا وآخرت مثل خاور وباختر زمین می مانند هر که به هر طرف رو کند از دیگری به همان میزان دور می...
-
ثروت نیمی از جمعیت جهان در جیب 62 نفر
دوشنبه 5 بهمن 1394 15:22
این خبر که در روز دوشنبه 5 بهمن ماه 1394 در بخش اقتصادی سایت شهر خبر درج گردیده انسان را به صدق این گفتهء پیامبر ویا شاید علی علیه السلام هدایت می کند که ایشان فرمودند؛اگر ثروتمندان سهم فقرا را از اموالشان می پرداختند دیگر فقیری در جهان باقی نمی ماند.
-
صدق سخن وحی
دوشنبه 5 بهمن 1394 01:18
در ترجمهء فارسی آیا تی از قرآن به این مطلب اشاره شده که برای نا بودی کفار پروردگار را نیاز به نزول لشکری نیست، بلکه با مستولی کردن پشه ای بر ایشان میتواند جان آنها را بگیرد،دو راه متصور است بر این مطلب اولی مسدود کردن راه تنفسی ایشان که در اینصورت این معنا را منتقل می کند که موجودی مانند انسان که به نفسی بند است نباید...
-
سخن درستی از فرهنگ هولا کویی
چهارشنبه 30 دی 1394 21:46
او میگوید؛جوانان نباید وارد سه موضوع گردند:1.دین 2.فلسفه 3.سیاست . واین حرف درستی است چون در جوانان احساسات نقش مهمی بازی می کند واگر وارد عرصه های مورد ذکر گردند دچار سوء استفاده از طرف بزرگان این سه گروه می گیرند.
-
دو دلیل برای دوری از تکبر وغرور
چهارشنبه 30 دی 1394 21:39
در بخش کلمات قصار نهج البلا غه آمده؛از آن حضرت سوال شد چگونه صبح کرده و آن حضرت می فرماید :چگونه است حال کسی که ممکن است در حین سلامتی مریض گردد ویا در حین خوابیدن در رختخواب مرگ او فرا رسد.یا به عبارتی مریضی ومرگ برای همه هست وهمه دربرابر آن بی دفاع هستند.
-
ارتباط کلام علی علیه السلام ویک تجربه آنتونی رابینز
چهارشنبه 23 دی 1394 22:13
از آن حضرت در نهج البلاغه این طور ذکر گردیده که؛علم رابا قلم به بند بکشید و منظور آن حضرت هم این بوده که برای فراموش نکردن علومی که فرا گرفته اید آنها را بنویسید و در کتاب موفقیت نا محدود در 20 روز در بخش دفترچهء موفقیت از قول آنتونی آمده؛به تجربه دریا فته ام که هر کدام از ما 80 درصد آنچه را می شنویم یا می خوانیم در...
-
قسمتی از کتاب امام جعفر صادق چاپ دانشگاه استراسبورگ
دوشنبه 7 دی 1394 22:49
در ترجمهء این کتاب آمده ؛شخصی از آن حضرت دربارهء نسبت انسان با پروردگار علیم پرسیده آن حضرت اشاره میکند به گوسفندی ومیگوید مانند رابطهء او با صا حبش،منظور آن بزرگوار تشابه این حیوان از نظر خوردن رزق با انسان است که رازق هر دو یکی است ،وتشابه انسان بااو در نادانی به ذات اقدس اله است ،همچون این تمثیل ها در روایات و حتی...
-
علت توصیه به پیروی نکردن از آرزوهای دور ودراز توسط علی علیه السلام
سهشنبه 1 دی 1394 15:01
در نهج البلاغه از قول علی علیه السلام نقل میکند که من بر شما(امت اسلام)از دو چیز بیمناکم اول پیروی از هوی نفس اماره و دوم پیروی از آرزوهای دور ودراز.قسمت دوم که منظور بحث است به این اشاره دارد که انسانی که مرگ را در پیش رو دارد و به قول آن حضرت نفس کشیدن هر کس گامهای اوست به سمت مرگ نباید زیاده خواهی کند چرا که در...
-
بررسی یک روایت دیگر از معصومین
یکشنبه 22 آذر 1394 22:59
در روایت از معصومین است که می فرمایند؛دوست داشتن نادان باعث دردسر وگرفتاری است،این روایت صحیح است چرا که اگر شخص کم فهم ویا نادان را به مانند کودکی فرض کنیم چگونه است آزاد گذاشتن او ،واضح است که در این صورت کلی خسران ایجاد میکند برای خود ودیگران که دراینصورت باید اورا نجات داد که این معنا ومفهومی است که از این روایت...