-
دلیل امر پروردگار به دعا کردن
دوشنبه 19 مرداد 1394 22:51
به دعا کردن تنها نباید به دید برآورده شدن حوایج نگریست،بلکه طلب حاجت کردن بر خواسته از نیاز انسان به پروردگار است و دعا کردن نوعی پرستش و بنده گی است به همین دلیل قرآن حکیم می فرماید؛وادعونی استجاب لکم :بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را،ودر ادامهء آیه اعراض کنندگان را وعدهء عذاب می دهد.
-
ریشه های ادب و بی ادبی
یکشنبه 18 مرداد 1394 19:24
ادب وتربیت که نقطهء مقابل تمسخر واستهزاء وبی ادبی است،به همان اندازه آسان است،چرا که در بی ادبی با دیدهء تحقیر و سوءظن ودیر باوری وشوخی به مساله نگاه می شود ولی در دومی با دیدی جدی وبا حسن ظن وبا محبت با موضوع برخورد می شود.
-
ویژه گی امام عادل
یکشنبه 18 مرداد 1394 19:17
از علایم وخصو صیات امام عادل اینست که محل تلاقی جبر پروردگار یا به عبارت بهترحول وقوه الهی رابا حوضهء اختیار انسان می داند وبر اساس همان عمل میکند.
-
عدالت پروردگار محبت الهی
پنجشنبه 15 مرداد 1394 15:58
چنانکه علی علیه السلام میفرماید عدل به معنی قرار گرفتن هرچیز در جای خودش،این در بطن خود محبت الهی را به همراه دارد از جانب پروردگار عادل برای نوع بشر.ودر آنجایی که قرآن می فرماید؛در آنروز(قیامت)به حقیقت کارهایی که می کردید آگاه می شوید وبه شما ستم کرده نمی شود نیز دلیل روشن دیگری از انصاف پروردگار در رابطه با نوع بشر...
-
به کار بردن واژهء بی پدرها توسط علی علیه السلام
پنجشنبه 15 مرداد 1394 15:44
طبق قرآن کریم فرد دشنام گو وارد بهشت نمی گردد،پس چگونه است که علی علیه السلام در چندین جای نهج البلاغه این واژه را برای اهل زمانش به کار می برد؟!واقعیت این مو ضوع بر می گردد به روایت دیگری از حضرت رسول اکرم که می فرماید یا علی تو ومن پدر این امت هستیم وآن حضرت در به کار بردن این واژه همین را منظور داشته واشاره به مرگش...
-
نگا هی نو به یک روایت در نهج البلا غه
پنجشنبه 15 مرداد 1394 14:33
در این کتاب از علی علیه السلام نقل شده؛هر کس رابطهء خود را با پروردگارش اصلاح کند ،پروردگارش را بطهء مردم با اورا اصلاح می گرداند.چگونگی این گفته بر ما نامعلوم است .ولی بر اساس مشا هدهء زندگینامهء پیا مبران واوصیاء آنها این امر درست به نظر نمی رسد.چنا نکه از حضرت رسول اکرم مروی است هیچ پیامبری به اندازهء من در امر...
-
حرف نووتنوع در زندگی
پنجشنبه 15 مرداد 1394 14:07
حضرت علی می فرماید؛جان های خسته تان را با خواندن جملات قصار تازه کنید(نهج البلاغه).این سخن اشاره دارد به روند یکنواخت زندگی در برخی اوقات ،که مطالعهء این جملات این رویکرد زندگی را بر هم زده وهمچون مشوقی برای روح انسان به شمار می آید.وبه انسان نیروی مضا عف بخشیده ودر روند رو به جلوی او،اورا کمک میکند.در نتیجه:حرف...
-
طلب رزق طیب
دوشنبه 5 مرداد 1394 16:32
در اصول کافی بخش طلب رزق از امام جعفر صادق(علیه السلام)نقل شده که؛شما طلب رزق حلال نکنید،چرا که رزق حلال مختص پیامبران است ،بلکه طلب رزق طیب وطاهر کنید ودر نهج البلاغه از علی علیه السلام نقل شده که صدقه رجس وپلیدی مال را می برد با تطبیق این دو روایت با هم می فهمیم که منظور امام جعفر صادق(ع) این بوده که از ثروتی که به...
-
دربارهء شب های قدر
دوشنبه 5 مرداد 1394 16:20
با مراجعه به کتاب اصول کافی به دو دسته از روایات معصومین برمی خوریم یک دسته روایاتی است که در تجلیل از تمام شب های ماه مبارک رمضان گفته شده و دستهء دیگر بخصوص در مورد شب های19و21و23 این ماه وحتی بخصوص شب23 ماه رمضان آمده ،اگر چه شب های خاصی در مورد لیالی قدر رد نمی شود ولی چیزی که مشهود است اینست که سایر شب های ماه...
-
بهترین عمل در قبال پروردگار و سایر انسانها
دوشنبه 5 مرداد 1394 15:57
بهترین عملی که آدمی میتواند در قبال پروردگار وسایر انسانها داشته باشد به جا آوردن حمد الهی وتشکر ازعمل خوب دیگران در قبال خودش است.
-
ایمان واعتقاد صحیح قلبی
دوشنبه 5 مرداد 1394 15:51
برای داشتن ایمان صحیح و اعتقاد قلبی درست،لازم به هیچ عمل غیر منتظره و خارق العاده ای نیست،کافی است دنیا را از جنبهء هوی نفس اماره وآرزوهای دور ودراز ننگریم.شاعر شیرین سخن فارسی به همین منظور بوده که می گوید؛چشم جان بگشای تا آن بینی ،آنکه نادیدنی است آن بینی.
-
دلیل صبر شا کرین
دوشنبه 5 مرداد 1394 15:37
انسان شکر گذار مشکلات زندگی را جزعی از کل می بیند،به همین دلیل بر آن صبر می کند.
-
آکا دامیک نبودن دین مبین اسلام
سهشنبه 30 تیر 1394 15:25
با فراگیری و انجام یک سری اعمال حساب شده ولو در غالب وحی،نمی توان به یک سری،نتایج معلوم و تعیین شده رسید(چون خواست ما تابع ارادهء پروردگار است).
-
یک تشبیه در روایات 14 معصوم
سهشنبه 30 تیر 1394 15:04
در برخی از روایات معصومین دنیا به پیرزن فاحشه ای که سخت آرایش کرده تعبیر شده است.برای خواننده راهی نمی ماند جز رد حدیث چون دنیا به خودی خود از جا مدات است حتی ثروت آن و نمی توان حیات انسانی برای او متصوربود.اما این یک تشبیه بسیار زیبا در کلام آن حضرات است،چرا که وقتی از پیر زن یاد میکنند منظورشان طول قدمت ثروت های...
-
طبا یع متضاد
دوشنبه 22 تیر 1394 21:23
دو چیز متضاد اگر چه در ابتدا ضد یکدیگر دیده می شوند اما در ضدیت با هم مشترک هستند
-
علم نافع
دوشنبه 22 تیر 1394 21:20
علمی نا فع است که با عمل همراه باشد،چه درست گفته علی علیه السلام در نهج البلاغه؛بد ترین علم آنست که فقط در لق لقهء زبان جای گرفته باشد.حکمت این سخن آنست که دارندهء هر علم برای برخورداری از منافع آن علم به دیگران ارجح است یا به عبارتی کسی که آب حیات در دست دارد نباید از تشنگی بمیرد
-
عبادت همراه با امید
یکشنبه 21 تیر 1394 16:39
توجه به بخشش پروردگار در عبادت کردن چون با امید به او همراه است و چنا نکه علی علیه السلام در نهج البلاغه فرموده؛امید هر کس باید تنها پروردگارش باشد ،ما را بی نیاز میکند از سعی وتلاش فراوان برای به جا آوردن بهترین عبادت.
-
بکارگیری زهد در دعا
یکشنبه 21 تیر 1394 16:29
بدین معنی است که چون در قرآن انسانها را به دعا کردن فرا خوانده :وادعونی استجاب لکم(بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را) ومهم تر از آن اینکه در ادامهءهمین مطلب می گوید؛اعراض کننده به رو در آتش جهنم مخلد خواهد بود،آدمی عمل عبادی دعا کردن را به جا آورد اما چندان به برآورده شدن آن کاری نداشته باشد چنانکه علی علیه السلام می...
-
علل پاداش و عذاب برای انسان
یکشنبه 21 تیر 1394 16:14
علل وجود پاداش وعذاب برای انسان در روز باز پسین ومسوولیت بیشتر انسان در برابر سایر موجودات دلایل زیر می باشد: 1.به علت بیشتر بودن علمش(حتی نسبت به ملایک) 2.دمیدن از روح پروردگار در کالبد انسان توسط پروردگار 3.دارا بودن اختیار 4.چون هر عملی به عینه دستاورد خودش راداراست(توجه به این قانون نیوتن که می گوید؛هر عملی را عکس...
-
تعقل در فرازی از قرآن
شنبه 20 تیر 1394 22:28
در قرآن آمده نگویید راعا بلکه بگویید انظروا .دلیل این امر اینست که وقتی می گوییم؛پروردگارا ما را رعایت کن مفهومش می شود پروردگار گروهی را مرا عات میکند و گروهی را نه و در این صورت به گروه دوم ظلم روا داشته در حالی که ظلم وستم درپروردگار راهی ندارد واز صفات سلبیه به شمار می آید.و چون رابطهء انسان با خالق رابطهء بخشش از...
-
دلیل غربت معصومین شیعه در بین امت اسلامی
جمعه 12 تیر 1394 22:17
1.امامان شیعه با عملشان شناخته می شدند نه با وسایل ارتباط جمعی(آنهم عملی که برای پروردگار بود ودر خیلی ضمینه ها مخفی بود) 2.تعداد کم آنها که 14 نفر بودند وبرای هر نسلی فقط یکی 3.تفاوت در نگرش امام(که حب وبغضش برای پروردگار بود)وغالب انسانهای معاصرش که دنیا طلب بودند
-
مشییت پروردگار در مورد ما
جمعه 12 تیر 1394 22:08
اینکه مشییت پروردگار در مورد من ویا شما چیست ،سعی داشتن در دانستنش بیراهه رفتن است.با فرض قریب به یقینی که پروردگار برای مخلوقاتش با توجه به بعد مکان و زمانی که او در آن به سر می برد ،بهترین را برای او میخواهدو یا به عبارت بهتر بهترین های ممکنه را ،به نظر می رسد به جای سعی در دانستن تقدیر الهی برای هر کس هرفردباید به...
-
زیاده روی در دین مداری
جمعه 12 تیر 1394 21:59
زیاد دانستن و زیاد عمل کردن دلیل بر چیزی نیست(به این معنا که شرط پذیرش اعمال خوشنودی پروردگار است که از اخلاص در عمل بر می خیزد)شخصی اظهار می کرد نمی دانم چرا اینقدر در مورد علی علیه السلام می گویند که در حال نماز خواندن انگشتری به ساءل داد من خودم چندین بار در حال نماز این کار را کرده ام و کسی چیزی نمی گوید!!!مگر نه...
-
دلیل غفلت از محاسبهء عمل خویشتن
جمعه 12 تیر 1394 17:39
در قرآن آمده به حساب خویش رسیدگی کنید قبل از اینکه به حساب شما رسیدگی شود،ولی چگونه؛حسا برسی کسی میکند که به کمیت و کیفیت بزرگی وکوچکی عمل آگاه باشد ، تازه خلق ملون آدمی مصدر اعمال گو ناگون و بیشماری است که گاه با احساسات متفاوت وحتی متضادی صورت می گیرد و می دانیم پروردگار هر کسی را به اندازهء توانش مسوول قرارداده.نه...
-
یک دعا ختم دعا
جمعه 12 تیر 1394 17:19
چرا به جای دعا های مختلفی که وجود دارد و اکثرا خواسته قلبی ما نیست ولی چون به آن ترغیب شده ایم آنها را می طلبیم،یک دعا بیش نکنیم و آن اینست؛پروردگارا تمام آنچه به صلاح یا سود ویا غنیمت است برای من برآورده کن .دلیلی که این را می گویم اینست که شاید تمام ادعیه ای که می خوانیم در حد ومقام ما نباشد وما را با مشکل روبرو کند...
-
روایتی دیگر
جمعه 12 تیر 1394 17:05
در روایتی آمده عابد همچون غریقی میماند که مدام در حال نجات خویشتن است وعالم همچون شناگری است که دیگری را نجات می دهد.امابراستی چرا چنین است؟علت را باید در نقص عمل که شرط عمل است جستجو کرد.عابد مدام در حال به جا آوردن عمل بهتری است که موجب خشنودی پروردگار را فراهم آورد و چون عمل کامل وجود ندارد همچون غریقی است که در...
-
طلب انجام عمل خیر از پروردگار
پنجشنبه 11 تیر 1394 22:11
بحث جبر واختیار دو مبحثی است که حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام)به آن پایان داد و فرمود در مورد انسان مابین این دو است،چنانکه ما می توانیم به اختیار خود یک پای خود را هنگام ایستادن جمع کنیم بالطبع در صورتی که به خواهیم هردو را جمع کنیم بالجبر می افتیم.در مورد کار خیر نیز چنین است در جایی که دعا می کنیم ربنا آتنا...
-
علت تشکر از منعم
پنجشنبه 11 تیر 1394 21:53
دلیل اینکه در قرآن آمده تشکر از کسی که به تو خوبی کرده ،تشکر از خداست،اینست که با این عمل کسی که خیر رسانده را تشویق می کنیم به اینکه همیشه به ما خیر برساند و برای خودمان نگه اش داشته ایم و چون پروردگار خیر بندگانش را می خواهد و ما هم در راستای همین امر خیری به خود جلب کرده ایم در اصل از او تشکر کرده ایم و این می شود...
-
معنی دوری از پیروی از آرزوهای دور و دراز در کلام علی(علیه السلام)
پنجشنبه 11 تیر 1394 19:18
درنهج البلاغه آمده:از آرزوهای دور ودرازت پیروی نکن . این به این معنا ست که عمر آدمی محدود است نه نا محدود پس آن را جز در راه آنچه که پروردگارت از تو خواسته هزینه نکن ودنیا را مقصود خود قرار مده و چنانکه حضرتش فرموده؛دنیا طلب در حالی مرگش فرا می رسد که در حال دو تا را سه تا کردن است یا به عبارت ساده تر:هزینهء حیات...
-
تعجیل در عمل
پنجشنبه 11 تیر 1394 19:04
در پذیرش اسلام باید تحقیق وتفکر کرد،اما بعد از پذیرش آن باید در عمل به قرآن سبقت گرفت،چرا که زمان مطرح است با طول مدت محدود عمر آدمی.چنانکه علی علیه السلام می فرماید:مبادا دیگر امت ها بر شما در عمل به قرآن پیشی گیرند.