آنچه در این کتاب در مورد با سود مرکب گفته شده مطابقت دارد با همان ربا دادن که به صورت تصاعدی پول زیاد می شود.وبنا به روایتی که در آخر این مطلب می آید این امر از طرف گویندهء آن نشاندهندهء نداشتن علم اقتصادی از طرف اوست،وآن روایت اینست که؛اگر به قواعد کسب ثروت آشنا نباشید دچار به ربا دادن می گردید.
۱.علم وآگاهی ودانش وتجربه ومهارت انجام آنکار را دارید یا خیر.
۲.منابع مورد نیاز انجام آن کار بخصوص را دارید یا خیر.
۳. آیازمان،برای انجام آن کار دارید واین زمان را صرف انجام آن می کنید یا خیر.
خارج از محاسبهء موارد بالا در مورد چگونگی انجام کارها اگر هر کاری انجام دهید دچار احساسات شده اید.
دلیل خود سرزنش کردن مداوم ما از درون به خود اینست که؛ما انتخاب نمی کنیم آگاهانه با خود حرف مثبت بزنیم.بدین معنی که باید به جای گفتگوی منفی درونی آنرا رها کرد وبه جایش باخود مثبت صحبت کنیم.
نا خودآگاه>>>برای حفظ بقا ما>>>>ایجاد می کند منفی گرایی را در ما
خود آگاه>>>>>برای برطرف کردن منفی گرایی>>>>با مثبت اندیشی تلقین به نفس کنیم.
۱.تن آرامی وذهن آرامی (خواندن نمازبرای مسلمانان ویا مدیتیشن کردن برای سایر عقاید ودین ها).۲.داشتن خواب کافی. ۳.محیط مناسب(که درآن از صداهای مزاحم ودمای نامناسب ونور غیر متعادل خبری نباشد وبی دلیل مراجعین به شما رجوع نکنند).۴.زمان بندی درست (می توانیددر اینباره از تکنیک پومودورو استفاده کنید یعنی ۲۵ دقیقه کار کنید و۵ دقیقه استراحت کنید ویا ۵۰ دقیقه کار کنید و۱۰ دقیقه استراحت کنید ونیز یا یک ونیم ساعت کار کنید و۳۰ دقیقه استراحت کنید.).۵.شنیدن زبان بدن در زمان مناسب(بدین معنی که هنگام کارکردن متوجه حالتهای بدنتان هم باشید وبا تغییر از یک حالت به حالت دیگر از خستگی موضعی آن جلو داری کنید.).۶.دوری از نوتیفیکیشن ها (یعنی دستگاههای مزاحمی را مثل موبایل هنگامی که به آن پیام ارسال می گردد را خاموش کنید همینطور درباره واتس آپ وتلگرام وایمیل هایتان این کار راانجام دهید.).۷.کنترل ذهن در هنگام جدایش(به قولی اینطور نباشدکه جسمتان در جایی وروحتان درجای دیگری باشد برای این منظور مواظب این موضوع بوده آنرا رعایت کنید.).
از حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه اینطور خطاب به موءمنین آمده؛پروردگار عالم شما را با نقصان در سودتان آزمایش وامتحان می کند.(این یک کلام).
واز جیم ران در یکی از سخنرانی هایش به این موضوع اشاره شد که؛اوج گرفتن با تمام توانایی وبرای همیشه در آن وضعیت ماندن برای روحیه انسانها شکننده است(این هم کلام دوم).
اما سومین کلام وسخن آخر اینکه پروردگار عالم نمی خواهد انسانها را به تکلف وادار کند بلکه چنانکه پیامبر اکرم (ص) فرموده؛خیر الامور واسطهای.(بهترین کارها میانه روی در امور است) را برای خود وامتش پسندیده است.